Repsol Honda panjangkan 4 tahun kontrak Marc Marquez

520

Marc Marquez akan terus bersama dengan pasukan Repsol Honda dalam acara MotoGP. Ini kerana, kedua-dua pihak baru sahaja mencapai kesepakatan untuk menandatangani kontrak baru.

Repsol Honda

“Saya sangat bangga mengumumkan pembaharuan kontrak dengan Honda Racing Corporation untuk empat tahun akan datang,” kata Marquez, yang dipetik dari akaun Instagram hrc_motogp.

Musim lepas, Marquez membawa nama Repsol Honda memenangi kejuaraan MotoGP keenam dengan hampir tiada saingan yang signifikan. Pada musim lepas, dia memenangi 12 kemenangan daripada keseluruhan 19 perlumbaan yang diadakan.

Sambungan kontrak Marquez sebenarnya bukanlah satu kejutan. Pada masa ini, pelumba yang berusia 27 tahun itu masih dianggap antara pelumba terbaik di litar MotoGP.

Selain itu, salah satu pesaing mereka yaitu Yamaha, telah memastikan pelumba yang akan bersaing untuk sekurang-kurangnya dua musim yang akan datang. Yamaha bulan lepas melanjutkan kontrak dengan Maverick Vinales dan menandatangani Fabio Quartararo bermula 2021 sebagai pengganti Valentino Rossi.

“Honda memberi saya peluang untuk menyertai MotoGP pada tahun 2013. Sejak musim pertama kami telah berjaya, dan saya sangat gembira dapat meneruskannya bersama keluarga Honda,” kata Marquez.

Pada MotoGP 2020, yang akan bermula bulan depan, Marquez akan bergandingan dengan adiknya, Alex Marquez. Alex menyertai kelas MotoGP dengan status juara dunia Moto2.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here