6 tips kekal segar ketika memandu jauh

305

Kemalangan membabitkan kenderaan kerap berlaku bukan? Lebih-lebih lagi kemalangan yang terjadi ketika pemanduan jauh. Para pemandu sudah tentu maklum pemanduan jarak jauh sangat meletihkan dan membosankan.

jauh

Bagi mengelakkan perjalanan yang membosankan dan memenatkan, perkara ini harus dilakukan sebelum memulakan perjalanan anda:

  1. Tidur yang cukup – satu perkara wajib dilakukan sebelum memulakan perjalanan yang jauh untuk mengelak rasa mengantuk ketika memandu.
  2. Membawa bekalan makanan – untuk memastikan anda tidak terlalu lapar ketika perjalanan kerana memandu dalam keadaan lapar boleh menyebabkan keletihan tetapi tidak pula disarankan makan terlalu banyak.
  3. Bawa bekalan air masak yang secukupnya – bagi memastikan anda terhidrat.
  4. Berhenti di R&R –  untuk merehatkan dan menyegarkan badan setelah beberapa jam memandu.
  5. Makan gula-gula sewaktu memandu – bagi mengelakkan anda hilang fokus dan mengantuk ketika memandu.
  6. Hiburan dalam kereta –  hiburan seperti lagu mahu pun berborak dengan pasangan atau rakan bukan sahaja dapat mengelakkan anda dari mengantuk, malah penumpang juga turut terhibur.

jauh

Ini lah tips-tips yang dapat kami kongsikan bagi memastikan anda sentiasa fokus dan segar sepanjang perjalanan. Pastikan juga kenderaan anda diservis dan dalam keadaan yang baik sebelum memulakan perjalanan.

Dengan definisi, sindrom sleep apnea (SAS) berlaku semasa tidur. Patofisiologinya membayangkan tidur berkaitan pengubahsuaian dalam kawalan pernafasan dan patensi saluran nafas atas. Menurut jenis apnea yang utama, SAS dikelaskan sebagai pusat (CSAS) atau obstruktif (OSAS). Walaupun beberapa pertindihan, setiap entiti mempunyai persatuan patologis keutamaan.

Untuk menilai mekanisme yang terlibat dalam setiap etiologi, kami akan mengkaji secara ringkas patofisiologi SAS, kawalan pernafasan semasa tidur dan cara di mana pernafasan berkala berinteraksi dengan SAS.

Semasa terjaga, bernafas adalah berirama, walaupun dalam ketiadaan rangsangan kimia; sedangkan semasa tidur Keadaan yang sama dikaitkan dengan apnea yang berpanjangan. Penemuan ini telah menyebabkan banyak penulis menganggap kewujudan “rangsangan terjaga” yang disebut, rangsangan pernafasan yang hilang semasa tidur

Komen anda mungkin membantu