Kereta konsep elektrik Hyundai 45 akhirnya dilancarkan

2158

Baru-baru ini, Hyundai mendedahkan konsep kereta elektrik, Hyundai 45 EV. Kenderaan mesra alam membuat kemunculan pertama di Pameran Motor Frankfurt 2019.

Kehadiran Hyundai 45 EV telah dicipta oleh pengeluar kereta Korea Selatan itu dalam menyokong pengurangan komposisi gas, selain itu menyambut era baru kenderaan.



Menariknya, nama Hyundai 45 EV diambil dari konsep kereta yang dilahirkan 45 tahun lalu, iaitu Hyundai Pony Coupe. Walau bagaimanapun, hatchback ini dibuat lebih moden dan cenderung kearah kenderaan futuristik.

Reka bentuk moden

Lihat saja sektor hadapan. Hyundai 45 EV dilengkapi dengan gril dengan sudut 45 darjah. Di samping itu, terdapat juga kiub kinetik nipis LED dipasang di atasnya.

Beralih ke pandangan sisi, tiada cermin pandangan belakang. Fungsi komponen ini kini digantikan dengan kamera yang memaparkan gambar ke kabin.

Bahagian belakangnya tidak kurang menarik. Juga dipasang jalur kiub kinetik LED taillight digabungkan dengan bumper berkecerun 45 darjah, dan lambang 45 di bawahnya.

Bahagian dalam yang futuristik

Memasuki bahagian dalam, konsep kereta masa hadapan dapat dilihat pada kabin Hyundai 45 EV. Kereta elektrik ini mempunyai kerusi depan segi tiga yang direkabentuk dengan rapi dan boleh diputar.

Di samping itu, tempat duduk belakang disertakan kerusi panjang yang juga kelihatan sederhana, tetapi masih futuristik. Menariknya, tidak ada tiang B yang menjadikan entrinya lebih mudah.

Papan pemuka juga kelihatan moden dengan skrin memanjang, bermula dari belakang roda ke bahagian tengah. Selebihnya, hanya dipenuhi dengan panel kayu dan ruang simpanan.

Kereta masa hadapan

Sebagai kereta Hyundai yang ikonik, 45 EV mahu menjemput pengguna untuk melihat masa depan Hyundai melalui kereta di masa lalu, kata SangYup Lee, Naib Presiden Kanan dan Ketua Hyundai Design Centre.

Melalui Hyundai 45 EV, kami juga ingin membina konsep reka bentuk ‘Sensitive Sportiness‘. “Kami mahu menunjukkan reka bentuk kereta kami pada masa akan datang, dalam era sistem elektrik dan sistem pemanduan autonomi,” katanya.

Malangnya, SangYup masih belum memberikan maklumat tentang penerusan versi pengeluaran besar-besaran Hyundai 45 EV. Kemungkinannya, kereta elektrik ini akan dilengkapi dengan ciri-ciri canggih dan sistem pemanduan automatik.

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here