6 langkah merawat bateri kereta

2593

Bateri kereta mempunyai peranan yang penting untuk membekalkan elektrik kepada kereta. Sekiranya bateri tidak dijaga, sesuatu kereta tidak akan dapat dihidupkan. Oleh itu, komponen bateri mestilah diketahui oleh para pengguna dan keadaan bateri mesti diperhatikan agar fungsi bateri itu berjalan dengan baik dan mengelakkan kerosakan yang lebih kepada kereta. Terdapat sekurang-kurangnya 6 langkah untuk menjaga bateri kereta. 

Antara langkah-langkah berikut adalah:



Pertama, matikan komponen elektrik apabila enjin dimatikan. Dengan melakukan ini, cas elektrik pada bateri tidak akan berkurangan dan apabila enjin dimulakan semula, beban bateri dapat memenuhi keperluan sistem starter.

Kedua, kerap memanaskan enjin kenderaan. Khususnya, untuk kereta yang jarang digunakan, enjin perlu dipanaskan seketika sebelum kereta dipandu.

Ketiga, periksa paras air bateri. Pastikan air bateri berada di tahap yang sesuai mengikut sukatan yang betul. Sekiranya air bateri habis atau berada di bawah tahap yang ditetapkan , bateri boleh rosak atau jangka hayat penggunaanya menjadi pendek.

Keempat, periksa terminal bateri. Kerana, keadaan terminal yang longgar dan karat di terminal bateri dapat mengakibatkan aliran elektrik yang tidak sempurna. Secara lisan, ia boleh menyebabkan bateri meletup.

Kelima, periksa pengikat bateri. Pastikan bateri terikat rapat supaya kedudukannya tidak mudah untuk slaid.

Seterusnya keenam, periksa bateri dengan teliti, supaya kebocoran mudah dapat dikesan. Sekiranya kebocoran ditemui, segera keringkan dan bersihkan kawasan itu dan jika ia teruk, lebih baik menggantikannya dengan bateri baru.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here