‘Rookie of The Year 2019’ dirangkul oleh pelumba Thailand

1229

Pelumba yang berasal dari jiran iaitu Thailand, Alex Albon, menerima gelaran Rookie of the Year Formula 1 2019 di Anugerah FIA 2019.

Rookie of the Year Formula 1 2019

Rookie of the Year Formula 1 2019 adalah hasil daripada penampilan konsisten dan persembahannya yang baik bersama pasukan Toro Rosso pada awal musim ini, dan juga pasukan Red Bull Racing pada akhir musim ini.



Pada mulanya, Albon sebenarnya mempunyai kontrak untuk berlumba dalam Formula E.

Tetapi, Red Bull Motorsport memanggilnya kembali kerana keluarnya Daniel Aryciardo dari pasukan yang membuatkan Red Bull tidak mempunyai pelumba dan akhirnya merekrut Albon.

Rookie of the Year Formula 1 2019

Albon menyesuaikan diri dengan cepat pada jentera F1 dengan Toro Rosso. Kemudian, dia beralih ke Red Bull Racing untuk bertukar tempat dengan Pierre Gasly.

Muncul agak konsisten di Red Bull Racing, Albon berjaya menjamin kedudukan pasukan Red Bull Racing untuk F1 2020 yang akan datang.

“Ini adalah sesuatu yang saya tidak pernah bayangkan,” kata Albon selepas menerima anugerah tersebut.

“Sebelum ini hanya dalam Formula E dan baru mula menjadi pelumba profesional. Saya terkejut dan merasakan bahawa segala-galanya berlaku dengan cepat di dunia perlumbaan profesional,” kata Albon.

Rookie of the Year Formula 1 2019

“Kemudian saya dipanggil Toro Rosso dimana ia merupakan sebuah mimpi yang menjadi kenyataan. Selepas 6 bulan, saya dipanggil Red Bull untuk pasukan pertama, luar biasa,” katanya.

Selain Albon, rakannya, Max Verstappen, turut menerima hadiah pada acara tersebut.

Di samping itu, Lewis Hamilton dan Mercedes menerima penghormatan untuk pencapaian gelaran di F1 2019.

Kemudian, mendiang Niki Lauda dianugerahkan ‘Personality of The Year‘. Ini adalah sebagai penghargaan untuk peranan pentingnya dalam pasukan Mercedes F1 sebelum dia meninggal dunia pada F1 Monaco tahun ini.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here