Fiat dan Peugeot secara rasmi bekerjasama

1289

Menghadapi cabaran industri automotif, sesetengah syarikat membina pakatan atau bahkan bergabung untuk menambah kekuatan. Akhirnya Fiat Chrysler Automobiles (FCA) dan kumpulan Peugeot S.A (PSA) menandatangani perjanjian kesepakatan 50:50. Penggabungan antara Fiat dan Peugeot ini secara tidak langsung mencipta gergasi automotif keempat di dunia dengan jualan tahunan sekitar 8.7 juta unit.

Fiat dan Peugeot

Sementara itu, pendapatan dianggarkan mencecah USD190 bilion (RM785j) setahun atau dengan keuntungan operasi lebih daripada USD12.2 bilion (RM50.5b) dan margin keuntungan operasi sebanyak 6.6 peratus. Anggaran ini dikira berdasarkan bayangan jumlah pendapatan pada tahun 2018.



“Penggabungan kami adalah satu peluang yang baik untuk mengambil kedudukan yang lebih kukuh dalam industri automotif ketika kami berusaha untuk menguasai peralihan ke dunia mobiliti yang bersih, selamat untuk menyediakan pelanggan kami dengan produk, teknologi dan perkhidmatan bertaraf dunia,” kata Ketua Pegawai Eksekutif FCA-PSA , Carlos Tavares.

Fiat dan Peugeot

Dalam penyatuan Fiat dan Peugeot ini, syarikat akan mempunyai lebih daripada dua pertiga model volume maker menggunakan dua platform. Dianggarkan pengeluaran mencapai 3 juta kereta setiap tahun menggunakan platform kecil dan platform kereta saiz sederhana.

Lembaga pengarah kedua-dua syarikat yang terdiri daripada 11 ahli. Lima orang berasal dari FCA dan pemegang saham dan lima lagi dipilih oleh PSA dan pemegang sahamnya. Ketua Pegawai Eksekutif PSA semasa, Carlos Tavares akan menjadi CEO penggabungan untuk tempoh lima tahun dan juga akan menjadi ahli lembaga pengarah.

Ketua Pegawai Eksekutif FCA-PSA , Carlos Tavares

“Ini adalah gabungan dua syarikat dengan jenama yang luar biasa dan tenaga kerja mahir dan berdedikasi. Kedua-duanya telah menghadapi masa yang sukar dan telah muncul sebagai pesaing yang kuat dan pintar. Orang-orang kita mempunyai sifat yang sama. Mereka melihat cabaran sebagai peluang yang harus diambil dan cara untuk menjadikan kita lebih baik dalam apa jua yang kita lakukan, “tambah CEO FCA, Mike Manley.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here