Kenapa ada kereta gunakan stereng kanan dan kiri? Ini sejarahnya

4548

Majoriti negara di dunia menggunakan dua sistem lalu lintas jalan dengan kedudukan stereng di sebelah kanan dan kiri. Di Malaysia dan beberapa negara lain berpegang pada sistem lalu lintas kiri dengan kedudukan stereng di sebelah kanan. Kenapa ianya harus berbeza?

stereng kanan dan kiri

Nampaknya perkara ini mempunyai sejarah tertentu. Dipetik dari Oto.detik.com, hanya 35% negara di dunia menggunakan sistem stereng disebelah kanan. Negara-negara yang berpegang pada sistem lalu lintas kiri dan kedudukan stereng sebelah kanan kebanyakannya adalah dari koloni British kuno.



Ada sebab mengapa sesetengah negara menggunakan sistem ini. Ini kembali kepada era feudalisme British, di mana masyarakat pada masa itu masih membawa pedang di mana sahaja mereka pergi. Pada masa itu, kebanyakan orang memegang pedang mereka menggunakan tangan kanan mereka.

Terdapat sekurang-kurangnya tiga alasan mengapa mereka menggunakan sisi sebelah kiri untuk untuk suatu perjalanan. Pertama, pahlawan dapat dengan mudah menggunakan tangan kanan mereka untuk memegang pedang ketika menyerang lawan yang akan datang.

Kedua, dengan berjalan di sebelah kiri, mereka dapat menghindari dari terlanggar sarung pedang orang lain. Sarung pedang biasanya digantung dan diletakkan di sebelah kiri pinggang.

Ketiga, orang yang menggunakan tangan kanan lebih mudah menunggang kuda dari tangan kiri. Mereka akan mengalami kesukaran menunggang kuda dari sebelah kanan jika sarung pedang berada di sebelah kirinya.

Kemudian kenapa banyak negara di dunia menggunakan stereng sebelah kiri (jalan di sebelah kanan)?

Napoleon Bonaparte mula menerapkan perjalanan di sebelah kanan jalan ketika dia menaklukkan negara-negara Eropah seperti Jerman, Switzerland, Poland dan beberapa negara lain. Untuk kereta, memandu di sebelah kanan jalan bermaksud stereng berada di sebelah kiri.

Walau bagaimanapun, musuh Napoleon menolak arahan itu. Salah satunya ialah England, yang mengekalkan tradisi memandu dengan sistem perjalanan di sebelah kiri.

Malah, British menggunakan peraturan memandu di sebelah kiri dengan stereng di sebelah kanan di semua negara jajahannya.

Walau bagaimanapun, Amerika mahu melepaskan diri daripada terkait dengan sistem ini. Hasilnya, Amerika menerapkan sistem stereng sebelah kiri dan lalu lintas sebelah kanan.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here