Lelaki terkilan dilarang pandu Grab kerana didakwa mengulas penampilan fizikal pelanggannya

569

Seorang pengguna TikTok di Singapura menyiarkan video pada 27 Julai lalu, mendakwa bapanya, seorang pemandu Grab, tiba-tiba dilarang daripada platform pengangkutan itu kerana perbualannya dengan seorang penumpang.

Menurut video itu, pemandu itu menjadi pemandu Grab selama hampir 10 tahun, memperoleh purata penarafan 4.9/5 daripada penumpangnya.

Pada suatu hari ketika dalam perjalanan, dia menerima panggilan daripada kakitangan Grab yang bertanya sama ada dia teringat sebarang kejadian baru-baru ini, di mana seorang penumpang berasa tidak selesa ketika menggunakan perkhidmatannya.



Pemandu itu bagaimanapun tidak mengingati “sebarang rasa tidak puas hati yang diluahkan oleh mana-mana penumpang”, seperti yang dinyatakan dalam video TikTok.

Video itu kemudian mendakwa bahawa pemandu itu ditarik perkhidmatan daripada akaun Grabnya dan menerima e-mel berikut daripada Grab pada 22 Julai lalu:

Dalam e-mel itu, Grab berkata akaun pemandu dilarang selama-lamanya kerana “mempamerkan tingkah laku yang tidak sesuai semasa salah satu tunggangannya”.

E-mel tersebut selanjutnya menyatakan:

“Anda didapati terlibat dalam perbualan berkaitan topik yang tidak sesuai dengan penumpang anda seperti mengulas mengenai penampilan fizikal dan bertanya soalan terlalu peribadi yang tidak berkaitan dengan tempahan.”

Grab juga berkata dalam e-mel bahawa pemandu boleh mengemukakan rayuan jika dia percaya bahawa dia “dilarang secara salah”.

“Saya tidak dapat memikirkan sebarang insiden penting yang berlaku semasa perjalanan yang berkaitan. Tiada sebab untuk saya membuat sebarang perbualan yang menyinggung perasaan dengan penumpang selain daripada perbualan kecil biasa mengenai topik biasa. Tidak ada pertengkaran dengan penunggang ini. Dari perspektif saya , tidak ada sebab untuk berlaku konflik.”

Rayuan pemandu itu, bagaimanapun, “ditolak tanpa sebab”, tulis pengguna TikTok dalam video itu.

@user14153979978577 we hate to bring it to social media but we feel unjust @grabsingapore ♬ Clair de Lune – Johann Debussy

Pengguna itu juga menggesa bapa mereka untuk mencari rakaman kamera untuk mendapatkan bukti suara bahawa dia “tidak menyedari sebarang ketidakbahagiaan” yang dinyatakan oleh penumpang itu

Bagaimanapun, pemandu itu mendakwa bahawa rakaman kamera pemuka sudah memuat semula ketika Grab menghubunginya mengenai kejadian itu.

Pengguna TikTok kemudian menamatkan video dengan berkata:

“Kami berharap untuk menggesa semua orang untuk bersuara dan memberitahu [pemandu] untuk berhenti jika sembang menjadi tidak selesa untuk anda. Mereka akan berhenti. Ayah saya akan. Hanya satu keluhan mudah menyebabkan ayah saya banyak kesedihan, kekecewaan dan juga rezekinya.”

Berdasarkan laporan Mothership yang meminta maklum balas daripada Grab.

Jurucakap Grab berkata:

“Kami sudah menjalankan siasatan mengenai perkara ini dan menghubungi rakan kongsi pemandu berkenaan sekali lagi untuk menjelaskan sebab khusus larangan itu. Grab tidak bertolak ansur dengan sebarang jenis kelakuan tidak wajar yang bertentangan dengan tatakelakuan.

“Rakan kongsi pemandu dan penumpang yang didapati menunjukkan tingkah laku tidak betul selepas siasatan akan digantung atau diharamkan daripada platform. Memastikan semua yang menggunakan platform kami berasa selamat dan selesa adalah sangat penting bagi kami, dan kami menggesa semua orang untuk menghormati satu sama lain.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here