Bukan semua B40 terima bantuan lesen percuma

2046

Kementerian Pengangkutan menjelaskan, kerajaan tidak dapat menanggung semua golongan B40 yang mahu mendapatkan lesen motosikal Kelas B2 dan lesen teksi, bas serta e-hailing, seperti diumumkan dalam Belanjawan 2023.

Menteri Pengangkutan, Anthony Loke berkata, sebahagian individu daripada kategori itu yang mempunyai kesulitan  kewangan sahaja akan dipertimbangkan akan menerima manfaat program terbabit.

Menurutnya, mekanisme dan syarat itu akan diperincikan terlebih dahulu sebelum pengumuman dibuat nanti.



Menteri Pengangkutan, Anthony Loke Siew Fook

“Yang pertamanya, bukan kita dapat tanggung untuk semua. Sudah tentu kita tidak dapat tanggung semua. Yang dimaksudkan ialah mungkin kita ada program, inisiatif di mana kita memberikan bantuan untuk mengambil lesen ini kepada golongan B40 dan juga untuk pemandu yang ingin mendapatkan PSV (Lesen Vokasional Kenderaan) dan GDL (Lesen Perdagangan).

“Itu yang sedang kita akan bangunkan dari segi mekanismenya dan akan diumumkan bagaimana untuk memohon dan sebagainya.

“Ada peruntukan lebih RM4 juta untuk kita menampung perbelanjaan untuk membantu khususnya golongan B40 tetapi sudah tentunya bermaksud tidak semua orang yang mengambil lesen memandu akan dapat ditampung oleh kerajaan. Itu tak dapat kita buat.

“Paling penting ialah sudah tentu golongan sasar kita ialah golongan B40 di mana ada kekangan kewangan. Kita akan cuba perincikan bayaran bantuan terbabit,” katanya.

Beliau berkata demikan ketika diwawancara dalam program Ruang Bicara bertajuk Belanjawan 2023: Manfaat Sektor Pengangkutan yang disiarkan secara langsung menerusi saluran BernamaTV malam tadi.

2 KOMEN

  1. Assalamualaikum macam mana dan dimana saya nak daftar buat lisen yg kerajaan bagi tu …boleh saya dapat kan maklumat kat mana saya boleh dftar atau
    No whtssp atau no telefhone…

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here