EICMA 2018: APRILIA RSV4 1100 Factory 2019-Telah Dilancarkan 

1255

Aprilia telah melancarkan edisi 2019 motosikal supersport utama, Aprilia RSV4 1100 Factory. Motosikal ini telah menerima beberapa sentuhan mekanikal.

Yang paling ketara perubahan, motosikal kini mempunyai enjin 1074cc V4 dan menjadikan 217PS dan 122Nm. Ini telah dicapai oleh omboh baru dan meningkat sebanyak 78 hingga 81mm.



Dengan tambahan 100cc telah mengeluarkan 16PS berbanding motosikal tahun lepas. Terdapat juga pam minyak yang lebih besar dan saluran minyak baru dan pemboleh ubah rev sekarang telah ditetapkan pada 13,600 rpm. Gear kelima dan keenam juga kini mempunyai nisbah yang lebih panjang.

Perubahan mekanikal yang lain adalah suspensi depan fork Ohlins NIX yang telah mendapat 5mm perjalanan dan jarak roda telah dipendekkan 4mm. Brek dikendalikan oleh Callipers Brembo Stylema baru.

Sistem ekzos titanium ringan baru Akrapovic sebagai standard dan bateri lithium-ion Bosch yang lebih ringan, menjadikan berat badan motosikal turun hingga 199 kg.

Reka bentuk luar kebanyakannya tidak berubah, selain bit serat karbon baru. Yang paling menarik ialah sayap karbon baru di fairing depan yang menambah downforce. Serat karbon juga telah ditambahkan pada mudguard depan, panel sisi dan pengawal terminal ekzos.

Set lengkap alat bantu elektronik boleh didapati, termasuk kawalan daya tarikan (Traction control), tiga peringkat kawalan roda, kawalan pelancaran, pengehadan pit dan penghalang ABS. Terdapat juga sistem penyimpanan data V4-MP yang tersedia dan kelompok instrumen TFT yang bertambah baik.

Aprilia RSV4 Factory 1100 juga boleh didapati dalam skim warna perak dan kelabu yang baru. Pesaing terdekat Aprilia adalah Ducati Panigale V4 dan BMW S1000RR.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here