Grand Prix Sepanyol kekal di kalendar F1 pada tahun 2020

916

Grand Prix Sepanyol akan kekal pada kalendar Formula 1 menjelang tahun 2020, pemegang hak komersil sukan dan penganjur perlumbaan berkata pada hari Selasa, musim ini mengembangkan ke rekod 22 perlumbaan tahun depan.

Perlumbaan Sepanyol akan terus diadakan di Circuit de Barcelona-Catalunya, di pinggir kota, untuk tahun ke-30 berturut-turut.

Formula Satu F1 - Grand Prix Sepanyol - Litar Barcelona-Catalunya, Barcelona, ​​Sepanyol - 12 Mei 2019 Mercedes 'Lewis Hamilton melepasi garisan penamat.



“Keputusan untuk terus menjadi tuan rumah kejohanan terkemuka sukan permotoran di Sepanyol, adalah sebahagian dari strategi kami untuk mengekalkan peminat-peminat Eropah Formula One, sementara kini sedang memperluaskan kejuaraan ke wilayah-wilayah baru,” kata ketua eksekutif olahraga Chase Carey dalam satu kenyataan.

“Kesanggupan promoter untuk mengambil bahagian dalam Formula 1 menjelang 2020 adalah bukti keupayaan sukan itu untuk bertindak sebagai pemangkin bagi kawasan untuk mengadakan acara bertaraf dunia dan juga memberi kesan positif ke atas ekonomi kawasan itu.”

Perlumbaan itu dihadiri oleh 160,428 peminat, menurut kenyataan dari penganjur perlumbaan.

Quim Torra, Presiden Kerajaan Catalonia, berkata: “Formula 1 Grand Prix adalah acara penting untuk merangsang aktiviti ekonomi di negara ini dari segi pelancongan, serta dalam industri kereta dan hiburan.

“Lebih-lebih lagi, ini memberi kita peluang untuk menunjukkan kepada dunia bagaimana cara “Catalans”, cara kita bekerja dan negara kita seperti apa.”

Pengesahan Sepanyol, yang mengikuti Mexico menandatangani perjanjian tiga tahun baru awal bulan ini, membuka jalan untuk Formula 1 untuk berkembang melampaui 21 perlumbaan semasa.

Jerman dijangka akan menurunkan jadual 21 perlumbaan semasa tetapi perlumbaan baru di Vietnam dan kembali ke Belanda telah diumumkan.

Pasukan Ferrari dari Itali yang paling popular, masih belum menandatangani kontrak tetapi pihak penganjur dan pihak berkuasa tempatan telah memberikan pelepasan untuk perlumbaan.

Pasukan Formula Satu telah bersetuju untuk mengembangkan kalendar kepada 22 perlumbaan.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here