Hafizh Syahrin laung amaran kembali beri saingan

5521

Penunggang MotoGP, Hafizh Syahrin Abdullah (gambar) kembali bersaing dari kecederaan yang dialami dengan merebut mata kejuaraan di Grand Prix British di Silverstone.

Pelumba Malaysia itu dimasukkan ke hospital akibat kecederaan trauma dan siku di Grand Prix Austria dua minggu lalu di Red Bull Ring tetapi diisytiharkan patut kembali beraksi minggu lepas.



Hafizh menunggang dengan berhati-hati dalam perlumbaan yang penuh dengan insiden pada hari Ahad lalu. Beliau berjaya menamatkan kejuaraan di tempat ke-13 dan berjaya mendapatkan tiga mata kejuaraan.

Dia ke tangga ke-24 dalam kedudukan keseluruhan dengan enam mata yang diperolehi setakat ini. Sementara rakan sepasukan KTM Tech3, Miguel Oliveira dari Portugal tidak menamatkan perlumbaan tetapi mendapat tempat ke-17 dengan 26 mata.

“Ia adalah satu perlumbaan yang sukar. Saya berasa agak pelik sebelum perlumbaan dan tidak mempunyai keyakinan kerana takut jatuh lagi untuk ketiga kalinya berturut-turut, “katanya.

“Saya cuba menunggang dengan selamat pada mulanya tetapi tidak menemui langkah yang baik. Kemudian selepas 10 pusingan, saya dapat kembali langkah demi langkah, dan saya membuat pusingan terpantas pada yang terakhir.

“Saya sangat bersalah terhadap pasukan dan semua orang kerana saya bergelut untuk menunggang dengan yakin.

“Ia akan menjadi cerita yang berbeza di Misano (GP Itali) dalam masa dua minggu, saya akan bekerja keras untuk membina keyakinan saya lagi,” kata Hafizh.

Pelumba Petronas Yamaha Sepang Racing, Franco Morbidelli dari Itali menyamai keputusan terbaiknya dengan menamatkan perlumbaan kelima namun rakan sepasukannya, Fabio Quartararo terjatuh di pusingan pembukaan.

Quartararo mengalami kesukaran berikutan insiden yang disebabkan oleh pelumba lain tetapi dikeluarkan dari hospital selepas membuat penilaian perubatan.

Rookie Perancis kekal di tempat ke 8 dengan 92 mata sementara Morbidelli berada di posisi ke-10 dengan 69 mata.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here