Mercedes GLE Coupe yang direka semula dilancarkan

2571

Selepas mengalami kejatuhan, Mercedes telah melancarkan GLE Coupe dan GLE 53 Coupe baru.

Direka untuk menandingi BMW X6, coupe crossover yang direka bentuk semula mempunyai reka bentuk evolusi dengan muka depan yang lebih menarik, mempunyai gril yang lebih menonjol dan lampu LED yang direka semula.

Tambahan pula, terdapat cermin depan yang lebih kukuh dan rim aloi 19- hingga 22-inci. Sudah tentu, perubahan terbesar adalah bumbung dinamik yang memberikan model penampilan seperti coupe.



Gaya sporty diteruskan lagi di bahagian belakang dimana crossover yang lebih menonjol untuk “kelihatan lebih menarik”.  Terdapat juga lampu belakang yang lebih langsing dan lifgate dengan spoiler belakang bersepadu. Akhir sekali, GLE Coupe mempunyai kemasan berlapis krom yang membaluti sistem dwi ekzos.

Berbanding dengan model terdahulu, GLE Coupe baru berukuran 39mm lebih panjang, 7mm lebih lebar dan mempunyai jarak roda yang telah dianjakkan sebanyak 20mm. Perbezaannya agak kecil, tetapi panjang Coupe masih 60 mm lebih pendek daripada GLE standard.

Interior yang berskala lebih luas

Kabin ini sebahagian besarnya dibawa dari GLE dan ia mempunyai kluster instrumen digital 12.3 inci serta sistem infotainment 12.3 inci yang sepadan. Model ini juga dilengkapi dengan stereng yang dibalut kulit, tempat duduk sporty dan papan pemuka Artico (kulit palsu).

Pengubahsuaian dalaman tidak berakhir di sani kerana Mercedes mengatakan dimensi yang sedikit lebih besar memberikan sejumlah ruang lebih di kabin. Khususnya, syarikat itu mengatakan model ini mempunyai “ruang lebih jelas” daripada model sebelumnya dan ini mendatangkan kabin yang mempunyai “ruang yang selesa” sehingga lima orang.

Bercakap mengenai ruang, butnya mempunyai kapasiti 655 liter dan boleh ditambah menjadi 1,790 liter bila tempat duduk belakang dilipat. Angka kedua itu adalah peningkatan sebanyak 70 liter berbanding sebelumnya. Mercedes berkata GLE Coupe ini mempunyai ruang kargo terbesar dalam segmennya.

Spesifikasi enjin

Di Eropah, model ini akan ditawarkan dengan enjin diesel enam silinder yang mempunyai dua output yang berbeza. GLE Coupe 350 d 4MATIC mempunyai 268hp dan 600Nm tork. Manakala 400 d 4MATIC mempunyai 325hp dan 700Nm tork. Kedua-duanya mempunyai transmisi automatik 9G-TRONIC yang menghantar kuasa kepada sistem pemacu semua roda.

Satu-satunya variasi yang diumumkan oleh Amerika setakat ini adalah GLE 53 Coupe. Ia mempunyai gaya yang bergaya di dalam dan luar, serta powertrain hibrid dengan enjin enam liter silinder turbocharged 3.0 liter.

Enjin ini menghasilkan 429hp dan 521Nm tork. Walau bagaimanapun, model ini mempunyai penjana permulaan EQ Boost yang pada asasnya adalah motor elektrik yang boleh memberikan tambahan tork 21hp  dan 249Nm untuk tempoh masa yang singkat.

Terima kasih kepada powertrain berteknologi tinggi, GLE 53 Coupe boleh mempercepatkan dari 0-96km/j dalam hanya 5.2 saat. Memandangkan ruangan yang cukup, model itu akhirnya akan mencapai kelajuan tertinggi pada kelajuan 250km/j.

Model asas dilengkapi dengan penggantungan keluli yang mempunyai “sporty dan penalaan tegang.” Walau bagaimanapun, pelanggan boleh memesan penggantungan Kawalan Tubuh Airmatic atau E-Aktif. Yang terakhir dibina pada penggantungan Airmatic dan Mercedes mengatakan ia adalah “satu-satunya sistem di pasaran yang boleh mengawal kawalan spring dan daya redaman pada setiap roda.”

Pembeli GLE 53 Coupe juga akan memperoleh standard AMG Ride Control + suspensi udara yang menjanjikan keselesaan jarak jauh dan ketangkasan yang hebat. Crossover ini juga mempunyai sistem stereng sukan, brek berprestasi tinggi. Sistem pemacu AMG Performance 4MATIC + all-wheel yang menjanjikan pengedaran tork yang optimum.

Mercedes tidak banyak berkata tentang butiran pelancaran tetapi mungkin tidak dalam jangka masa yang lama GLE 53 Coupe boleh didapati di Amerika kerana syarikat itu mengatakan ia adalah model 2021.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here