Dibayar lebih, bos Nissan memilih untuk meletak jawatan

1552

Keadaan Nissan belum pulih. Selepas ditinggalkan oleh Carlos Ghosn yang terbabit kerana skandal kewangan dan pemberhentian puluhan ribu pekerja, kini bos Nissan memilih untuk meletak jawatan berkuat-kuasa pada 16 September 2019.

CNN melaporkan, pada Selasa (09/10/2019) keputusan Hirota Saikawa untuk meletakkan jawatan dibuat selepas mengakui kepada wartawan Jepun bahawa dia dan semua eksekutif Nissan menerima pampasan untuk dana yang berlebihan daripada saham pada tahun 2013.



Bos Nissan memilih untuk meletak jawatan dan menafikan dia membuat kesilapan dan akan mengembalikan pendapatan yang lebih tinggi kepada syarikat itu. Pendapatan yang berlebihan didakwa mempunyai kaitan dengan skandal yang melanda Carlos Ghosn dan Greg Kelly.

Saikawa mengesahkan menerima RM1,827,971  sebagai pampasan bonus.

Malangnya, Nissan masih tidak mahu mendedahkan lagi perkara ini kerana proses kehakiman masih berterusan.

Butiran gaji berlebihan Saikawa muncul dalam minit sebelum pertemuan antara Nissan dan Lembaga Pengarah. Bagaimanapun Lembaga Pengarah Nissan Yasushi Kimura berkata kelebihan pembayaran kepada Saikawa tidak bertentangan dengan peraturan.

Sebelum kejadian ini, kepimpinan Saikawa dalam menangani Nissan dipersoalkan. Sebabnya, Nissan berada dalam keadaan yang buruk sejak pendapatan yang berkurangan secara drastik menurunkan 12,500 pekerja di seluruh dunia, termasuk Indonesia.

Berkata kepada pemberita di Jepun pada hari Isnin (9 September 2019), Saikawa berkata beliau akan segera memulangkan wang yang bukan haknya. Sebaliknya, Nissan melantik Ketua Pegawai Operasi Yasuhiro Yamauchi untuk menggantikan peranan Saikawa.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here