BMW hentikan operasi selama dua hari kerana isu Brexit

1286

Pengilang kereta mewah Jerman, BMW akan BMW hentikan operasi selama dua hari kerana isu Brexit, seorang eksekutif syarikat itu mendedahkan pada Selasa.

“Langkah konkrit pertama yang kami persetujui dengan pembekal adalah kami tidak akan beroperasi pada 31 Oktober dan 1 November,” kata ketua pegawai kewangan BMW Nicolas Peter kepada pemberita di Pameran Motor Frankfurt.



Beliau berkata keputusan itu dipersetujui dengan pembekal untuk “memastikan keselamatan logistik” tapak Oxford, yang menghasilkan model jenama Mini.

“Kami telah menyediakan proses kami untuk Brexit, sistem kami mampu mengatasinya,” kata Peter.

Meskipun terdapat beberapa kemunduran di Westminster, Perdana Menteri Britain, Boris Johnson menegaskan beliau tidak akan meminta penangguhan baru terhadap penarikan balik UK dari Kesatuan Eropah, yang kini ditetapkan pada 31 Oktober.

Seperti pengeluar kereta lain dengan pertumbuhan di United Kingdom, BMW hentikan operasi selama dua hari kerana isu Brexit dan sedang bersedia untuk prospek ‘Brexit tidak ada’ dan pengunduran Britain daripada Kesatuan Eropah tanpa kesepakatan, yang diperingatkan oleh Peter dapat mendorong kenaikan harga.

“A ‘no-Deal’ bermakna takrif WTO (Pertubuhan Perdagangan Dunia) akan berkuatkuasa, yang bermaksud keadaan yang lebih teruk berbanding dengan yang sedia ada,” katanya.

Oleh itu, kami akan menaikkan harga di pasaran yang berlainan, “jika jualan dan pengeluaran menurun, jelasnya.

Pengilang lain telah memberi amaran mengenai kesan drastik jika isu Brexit lebih teruk.

Bulan lalu, ketua Peugeot, Carlos Tavares memberitahu bahawa penghasilan kereta Vauxhall dan Opel Astra boleh dipindahkan ke Eropah selatan dari Ellesmere Port di Merseyside jika Brexit mempunyai kesan negatif terhadap perniagaan.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here