Keadaan Juan Manuel Correa semakin serius

929

Pemandu Formula 2, Juan Manuel Correa telah bebas dari koma yang disebabkan oleh perubatan hampir tiga minggu selepas cedera dalam kemalangan yang membunuh pelumba Perancis, Anthoine Hubert.

Juan Manuel Correa

Kenyataan yang dikeluarkan oleh keluarganya pada hari Jumaat menyatakan “satu langkah utama ke arah yang betul” tetapi mengatakan pelumba berusia 20 tahun masih dalam perlumbaan melawan masa.

“Keutamaan perubatan untuk Juan Manuel kini beralih dari paru-paru ke kecederaan kaki yang ditanggung lebih dari dua minggu yang lalu dan belum ditangani sejak campur tangan kecemasan awal pada hari kejadian,” kata mereka.



Anthoine Hubert maut semasa perlumbaan sokongan Grand Prix Belgium

“Doktor berada dalam perlumbaan dengan masa untuk melakukan pembedahan utama yang belum selesai untuk meminimumkan risiko kecederaan yang tidak dapat dipulihkan ke  right lower extremity yang rendah tetapi tidak dapat diteruskan sehingga paru-paru bersedia untuk menahan operasi yang panjang.”

Hubert meninggal dunia ketika keretanya bertembung dengan Correa setelah pemandu Perancis melanggar penghadang jalan dan kembali ke trek di sudut Raidillon Spa semasa perlumbaan sokongan Grand Prix Belgium pada 31 Ogos.

Dia merupakan mangsa kecederaan pertama pada perlumbaan Formula Satu sejak Ayrton Senna dan Roland Ratzenberger terbunuh di Imola pada 1994.

Correa mengalami kecederaan tulang belakang dan kaki dalam kemalangan. Dia dipindahkan dari Belgium ke unit rawatan intensif khusus di London pada 3 September.

Kenyataan hari Jumaat mengatakan dia telah dikeluarkan dari bantuan membrane oxygenation(ECMO) dan sedar tetapi belum terjaga sepenuhnya.

“Doktor melaporkan bahawa ini akan mengambil masa beberapa hari kerana dia mengalami koma yang lama lebih daripada dua minggu,” tambah mereka.

“Mereka juga telah menyatakan bahawa Juan Manuel masih lemah dan dia masih berada di Unit Rawatan Rapi.” Kenyataan itu menambah keadaannya berubah dari kritikal kepada serius.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here