Bagaimana kereta untuk filem “The Fast and the Furious” dipilih

4174

Sukar untuk kita sebagai pengguna untuk tahu bahawa walaupun filem dibuat untuk menghiburkan, ia mempunyai satu tujuan untuk syarikat pengeluaran iaitu perlu mendapatkan untung.

Begitu juga dengan “The Fast and the Furious” pada tahun 2001. Dalam satu lagi episod mengenai pengetahuan tentang tiga filem pertama dalam francais “Fast”, bekas ketua pengarah teknikal filem, Craig Lieberman berkongsi bagaimana Universal dan pasukan produksi memilih kereta yang kita ketahui sebagai ‘kereta hero’ setiap watak.



Honda S2000 dari ‘The Fast and the Furious’

Penerangan

Untuk pengetahuan kita, Lieberman mengatakan bahawa filem itu dihasilkan dengan bajet yang sangat terhad. Pada asalnya, filem ini hanya mempunyai bajet USD25 juta (RM104.81 juta) untuk semuanya.

Lieberman mencatatkan bahawa filem biasa pada tahun 2000 memerlukan kos sekitar USD40 juta RM167.70 juta) untuk membuatnya. Kemudiannya, pasukan produksi dan Universal bekerjasama dan filem itu, dengan tajuk kerja “Redline”, menyaksikan belanjawannya berkembang menjadi USD39 juta (RM163.51 juta). 

Lebihan USD2 juta (RM8.38 juta) adalah untuk menanggung kos semua kereta, termasuk mengubahsuai dan mengangkutnya.

“The Fast and the Furious” memerlukan sekurang-kurangnya 40 buah kereta. Daripada membeli kereta dan mengubah suai mereka, Lieberman dan pasukannya menemui jalan yang lebih mudah dengan menyewa ‘kereta hero’ dari pemilik dan kemudian membeli unit terpakai untuk babak aksi dalam filem tersebut.

Kereta terbaik akan digunakan dalam adegan yang paling penting, manakala versi ‘kurang sempurna’ dari kereta yang sama akan dibersihkan untuk tampak elok.

Acura Integra dari ‘The Fast and the Furious’

Jadi, dengan itu, ia masuk akal apabila Lieberman menerangkan mengapa setiap watak akan diberikan kereta khusus buat mereka. Bajet yang ketat menidakkan kemasukan mana-mana kereta import mewah dari Jepun.

Watak-watak lain, malangnya, menjadi mangsa kepada pemotongan bajet. Sebagai contoh, Vince sepatutnya mendapat Lexus ES atau Toyota MR2. Sebaliknya, Nissan Maxima peribadi Lieberman telah menjadi pilihan.

Jesse sepatutnya menggunakan BMW M3 atau Golf pertengahan 1990-an . Sebaliknya, pilihan tipis dan anggaran menyebabkan Volkswagen Jetta digunakan.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here