Bahaya menukar minyak enjin menggunakan pemampat

3286

Untuk mengekalkan keadaan enjin kereta dalam keadaan baik, setiap pemilik kenderaan pastinya perlu menukar minyak enjin dengan kerap. Pemilihan minyak enjin juga mesti disesuaikan dengan spesifikasi enjin kenderaan dan nasihat dari pengeluar kenderaan berkenaan.

Tetapi apabila menukar minyak enjin, terdapat banyak bengkel yang menggunakan bantuan pemampat angin. Pemampat digunakan untuk mengalirkan semua minyak yang masih tertinggal di dalam ruang enjin. Tetapi rupanya teknik menukar minyak menggunakan pemampat adalah berbahaya bagi enjin kenderaan.



1.) Minyak bercampur dengan air

Pemampat angin berfungsi dengan menyemburkan angin atau udara tekanan tinggi. Jika udara ini disembur ke dalam ruang enjin, ia dikhuatirkan menghasilkan wap yang akan berubah menjadi wap dan kemudian menimbulkan titisan air.

Mungkin kuantiti itu agak kecil, tetapi jika air bercampur dengan minyak yang baru dimasukkan ke dalam enjin, ia akan membahayakan enjin kereta itu sendiri. Kesan minyak yang dicampur dengan air juga akan membuat prestasi beberapa komponen enjin seperti omboh terganggu.

2.) Kotoran pada penapis minyak terlepas

Selain menimbulkan wap air, tekanan udara yang tinggi memasuki ruangan enjin sudah tentu mengenai penapis minyak. Penapis yang mengandungi longgokan kotoran dari minyak yang ditapis pastinya akan terkoyak oleh semburan udara tekanan tinggi.

Akibat daripada menukar minyak menggunakan pemampat adalah, kotoran yang telah terikat pada penapis boleh dibebaskan lagi ke dalam ruangan enjin. Kotoran yang sepatutnya dibuang bersama dengan penapis minyak, menjadikan penapis minyak tidak berguna. Kerana kotoran itu kembali ke ruangan enjin dan bercampur lagi dengan minyak yang baru diganti.

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here