Sebab kebiasaan penghawa dingin kereta mudah rosak

2309

Selain tidak dirawat dengan baik, biasanya kerosakan pada penghawa dingin kereta juga disebabkan oleh tabiat buruk pengguna kereta. Tetapi adakah anda tahu bahawa tabiat yang kita anggap normal mungkin tanpa kita sedari ia boleh menyebabkan kualiti penghawa dingin kereta menjadi tidak baik.

Disini kami senaraikan tabiat yang boleh menyebabkan penghawa dingin kereta mudah rosak:



1. Kerap merokok di dalam kereta

Asap dan habuk dari rokok boleh memasuki penapis penghawa dingin. Ini akan menjadikan penapis menjadi kotor dengan cepat. Akhirnya, penyejukan dalam kabin menjadi kurang optimum.

2. Buka tingkap terlalu lama apabila penghawa dingin dihidupkan

Kebiasaan yang sering kita lakukan ialah membuka tingkap terlalu lama apabila penghawa dingin dihidupkan. Hal ini boleh menyebabkan kompresor yang membuat suhu ideal di dalam kabin, berubah dan akhirnya menjadikan penghawa dingin lebih mudah rosak.

3. Letakkan pewangi yang tidak betul

Idealnya, minyak wangi di dalam kereta menggunakan minyak wangi cecair. Jika anda menggunakan pewangi gel, gel tersebut boleh menjadi gas dan menguap. Apabila terdedah kepada sejuk, wap boleh kembali ke bentuk gel dan berisiko mengganggu penapis dan penyejat pada penghawa dingin.

4. Matikan enjin apabila penghawa dingin masih aktif

Mematikan enjin kereta apabila penghawa dingin masih berfungsi kemudian apabila kita memulakan enjin kereta, secara automatik penghawa dingin akan berfungsi dengan segera. Bateri akan bekerja lebih keras apabila enjin kereta dihidupkan. Oleh kerana prestasi bateri tidak boleh maksimum, arus elektrik yang dijana menjadi kurang stabil. Inilah yang akan menjejaskan aliran elektrik penghawa dingin.

5. Tidak menjaga kebersihan kabin

Kebiasaan meninggalkan sampah dan kotoran di dalam kabin atas alasan lupa harus dihapuskan dengan serta-merta. Kenapa? kerana sampah dan kotoran yang kita tinggalkan boleh membuat kabin lebih kotor dan berdebu. Debu boleh dibawa masuk dan keluar dari penapis penghawa dingin dan ini akan menjadikan penapis mudah rosak.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here