Cara mudah untuk laraskan suhu penghawa dingin kereta anda

5121

Apabila menghidupkan penghawa dingin atau penyejuk kabin kereta, pemilik kereta selalunya laraskan suhu penghawa dingin pada keadaan biasa supaya ruangan di dalam kereta menjadi lebih sejuk. Biasanya, tetapan ini akan terus digunakan sehingga sampai ke destinasi.

Padahal, aturan suhu penghawa dingin kereta perlu diselaraskan dengan keadaan cuaca di sekeliling. Contohnya, jika udara benar-benar panas, pemilik kereta boleh memaksimumkan aturan suhu. Walau bagaimanapun, apabila keadaan sejuk, lebih baik untuk mengubah aturan suhu kepada keadaan normal.



Ini kerana, keadaan di luar kabin turut membantu aturan suhu di dalam kabin. Secara automatik, jika ia panas di luar, maka kereta juga akan menjadi lebih panas, berbanding dengan cuaca hujan.

Untuk menjadikan penyaman udara kereta itu tahan lama, laraskan saiz atau suhu bilik kereta dengan keadaan cuaca. Langkah ini juga boleh membantu mengurangkan kadar penggunaan bahan api kerana kompresor AC berfungsi dengan kadar yang sederhana.

Banyak kereta menggunakan panel kawalan penghawa dingin digital supaya pemilik kenderaan lebih mudah mengawal suhu kabin. Sama seperti penghawa dingin rumah, pemiliknya boleh menyesuaikan berapa tahap yang mereka mahu. 

Satu lagi kes jika panel kawalan penghawa dingin biasa, atau hanya tombol dengan petunjuk yang biasanya berwarna biru. Anda mesti menyesuaikan suhu kabin dengan memutar ke kiri atau ke kanan.

Elakkan aturan Maksimum

Di samping itu, pemandu juga perlu memahami fungsi termostat, yang merupakan alat untuk mengukur suhu. Jika kesejukan mencapai tahap maksimum, maka termostat akan menghentikan sementara kerja pemampat pada penghawa dingin kereta.

Fungsi termostat sangat penting untuk mengawal kerja kompresor, kerana jika gagal berfungsi, kompresor akan rosak dengan lebih cepat.

Selain itu, jika dalam perjalanan yang jauh dan memandu selama berjam-jam, laraskan suhu penghawa dingin di kedudukan tengah. Elakkan tetapan maksimum supaya kompresor tidak bekerja secara berterusan.

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here