Pemanas tayar, kenapa ia penting dalam MotoGP

4637

Sekiranya diperhatikan dalam setiap perlumbaan yang belum dimulakan, sesetengah tayar pada motosikal lumba mesti dibalut. Sebagai contoh, dalam acara MotoGP, ramai orang pasti menyedari bahawa tayar jentera MotoGP sentiasa dibungkus dan dilindungi sebelum perlumbaan bermula.

Membungkus tayar dapat mengurangkan tindakbalas antara tayar dan udara luar atau menghadkan kotoran yang terkena pada tayar. Pembungkus tayar itu sendiri sebenarnya adalah untuk pemanas tayar (tire warmer).



Pemanas tayar mempunyai tugas yang penting, iaitu memanaskan tayar. Struktur pembungkus tayar ini agak mudah, terdiri daripada sepasang lapisan yang diperbuat daripada kain dengan ruang dalam yang dilengkapi dengan perintang dan dapat menghasilkan haba.

Secara teorinya, tayar motosikal perlumbaan hanya mempunyai kemampuan cengkaman maksimum pada suhu sekitar 80-100 darjah Celcius. Jika suhu lebih rendah atau lebih tinggi daripada suhu optimum, tayar akan tergelincir jika digunakan pada kelajuan tinggi. Oleh itu, banyak pelumba yang terjatuh kerana tayar jentera mereka belum panas dan tidak berada pada keadaan yang sepatutnya.

Selain memanaskan tayar sebelum perlumbaan, tire warmer juga digunakan selepas perlumbaan. Ini membantu tayar meminimumkan keadaan kitaran haba, yang merujuk kepada perubahan tayar dari panas ke sejuk selepas setiap putaran. Kitaran haba mengurangkan ikatan antara molekul getah dalam tayar, menyebabkan tayar menjadi lebih tua dan mengurangkan kebolehan untuk mencengkam.

Biasanya, tire warmer akan dipasang pada tayar sekurang-kurangnya 90-120 minit sebelum perlumbaan bermula untuk mencapai kecekapan yang optimum.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here