8 pelumba dan selebriti yang terbunuh dalam insiden kemalangan dalam dekad ini

2414

Dalam menuju tahun 2020, pelbagai kejadian melibatkan pelumba dan selebriti Hollywood yang boleh kita kenang.

Tetapi tidak lupa juga mereka yang telah pergi, atau lebih tepat lagi untuk kali ini, mereka yang terbunuh dalam kemalangan.



Walaupun ramai yang telah pergi, mereka tetap akan diingati oleh media dan para peminat. Malah, masih menjadi bualan, sebagai contoh Paul Walker dan Jessie Combs. 

Berikut adalah pelumba dan selebriti yang terbunuh dalam insiden kemalangan kereta dari tahun 2009 hingga 2019:

1. Randy Savage

Pelumba dan selebriti yang terbunuh

Seorang ahli gusti profesional yang digelar Macho Man, Randy Savage terbunuh dalam kemalangan kereta yang dipandunya. Insiden yang dialami oleh pemilik nama sebenar Randall Mario Poffo dikatakan berpunca oleh serangan jantung.

Dia memandu Jeep Wrangler ketika dia mengalami serangan jantung. Kemudian dia hilang kawalan dan terbabas. Keputusan bedah siasat mendedahkan bahawa jantungnya membesar dan mempunyai penyakit jantung tersumbat.

2. Ryan Dunn

Pelumba dan selebriti yang terbunuh

Pada tahun 2009, Ryan Dunn meninggal dunia akibat memandu di bawah pengaruh alkohol. Beberapa jam sebelum kemalangan itu, dia memuat naik gambar dirinya dan penumpangnya Zachary Hartwell minum di bar.

Dunn memandu Porsche 911 GT3 dengan kelajuan antara 212km/j dan 225 km/j. Apabila membelok, dia melanggar pokok dan keretanya terbakar.

Keputusan bedah siasat menunjukkan bahawa paras alkohol dalam darah Dunn adalah dua kali ganda daripada yang dibenarkan di negeri Pennsylvania, di mana kemalangan itu berlaku. Dunn dan penumpangnya terbunuh di lokasi kejadian.

3. Paul Walker

Rasanya ini yang paling menjadi bualan. Pada tahun 2013, berita sedih datang dari Paul Walker.

Watak utama dalam filem Fast dan Furious ini terbunuh semasa memandu Porsche Carrera GT yang dibawa oleh rakannya, Roger Rodas. Pada masa itu mereka sedang dalam perjalanan pulang selepas acara amal di Santa Clarita, California.

Semasa di selekoh, Rodas kehilangan kawalan dan merempuh tiang lampu dan dua pokok, sebelum kereta itu terbakar. Kedua-duanya meninggal dunia dengan serta-merta dan terbakar sehingga tidak menampakkan rupa mereka.

Siasatan menunjukkan bahawa jentera itu dipandu dari 128 km/j ke 144 km/j. Faktor usia tayar dikatakan menjadi punca kemalangan tersebut.

4. Oscar Traveras

Pada tahun 2014, pemain baseball profesional kelahiran Dominican-Canadian, Oscar Traveras meninggal dunia ketika Cheverolet Camaro yang dipandunya melanggar pokok. Kemalangan itu berlaku di Republik Dominika.

Oscar dikatakan meninggal dunia di tempat kejadian, manakala teman wanitanya meninggal dunia di hospital.

5. Anton Yelchin

Pada tahun 2016, bintang Star Trek, Anton Yelchin terbunuh dalam kemalangan yang aneh. Pada masa itu Jeep Grand Cherokee yang dipandunya terundur dan melanggar peti surat. Dia ditemui mati oleh seorang pejalan kaki.

Siasatan menunjukkan bahawa Yelchin keluar dari kereta untuk mendapatkan surat-surat dan kemudian keretanya secara tiba-tiba terundur dan menghimpitnya. Mungkin dia terlupa menarik hand brake atau brek parkir.

6. Anthoine Hubert

Ini berlaku pada tahun ini, suatu kemalangan maut menimpa pelumba Formula 2, Anthoine Hubert. Dia meninggal dunia dalam kemalangan berkelajuan tinggi pada pusingan kedua FIA Spa-Francorchamps Formula 2 2019.

Hubert meninggal dunia pada usia 22 tahun. Pada masa itu, dia cuba menghindari pertembungan lain tetapi melanggar sempadan roda dan terpelanting lalu tidak sengaja dirempuh oleh Juan Manuel Correa yang memandu pada kelajuan 249 km/j hingga 268 km/j.

7. Emily Hartridge

Pelumba dan selebriti yang terbunuh

Vlogger terkenal, Emily Hartridge menjadi mangsa pertama kecelakaan e-scooter. Dia menunggang skuternya di jalan raya di Battersea, London dan dilanggar oleh trak di sebuah bulatan dengan trafik yang sesak.

Mengikut undang-undang di sana, e-skuter tidak boleh dipandu di jalan atau lorong basikal. 

8. Jessi Combs

Pelumba dan selebriti yang terbunuh

Ini juga berlaku pada tahun ini, dan berita kematian Jessi Combs agak mengejutkan. Ini kerana, pelumba profesional wanita ini mempunyai pengalaman yang luas dalam bidang perlumbaan.

Semasa kejadian, dia mengendalikan kereta benjin supersonik untuk memecahkan rekod baru. Kemalangan itu berlaku pada kelajuan hampir 885 km/j dan mengakibatkan kebakaran yang memusnahkan semua bahagian kereta jet berkuasa itu.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here