Saloma Link dibuka, hubungkan bahagian lama dengan baru KL

4758

Laluan pejalan kaki di bandar raya Kuala Lumpur akan mendapat rangsangan besar setelah Saloma Link, jambatan pejalan kaki baru dibuka pada 5 Februari baru-baru ini.

Jambatan itu menawarkan sambungan antara Kampung Baru dan Jalan Ampang, berhampiran KLCC.



Saloma Link dibina oleh Perbadanan Pembangunan Kampung Bharu (PKB). Kampung Baru dan kawasan KLCC dipisahkan oleh sungai Klang dan Lebuhraya Ampang-Kuala Lumpur (Akleh).

Dengan Saloma Link, kini terdapat sambungan pejalan kaki antara bahagian lama dan baru Kuala Lumpur.

Dalam satu temu bual dengan Bernama, ketua pegawai eksekutif PKB Zulkurnain Hassan berkata Saloma Link berukuran 370m tetapi jambatan yang melintasi lebuh raya dan sungai berukuran 69m.

Walaupun Saloma Link tidak terlalu panjang berbanding piawaian moden, pembinaan jambatan besi itu menghadapi banyak cabaran teknikal dan logistik kerana ia perlu menyeberangi lebuh raya yang perlu kekal dibuka kepada pengguna.

Dua cerucuk jambatan itu juga berada dalam zon perlindungan terowong LRT Kelana Jaya yang membataskan penggunaan jentera berat dan memerlukan penggalian dengan tangan untuk meminimumkan getaran.

Jambatan Saloma semasa dalam pembinaan.

Halangan lain yang perlu diatasi termasuk paip air di sepanjang Akleh, terowong kenderaan dari Akleh ke KLCC serta terowong ventilasi LRT.

Dibina dengan kos RM31 juta (termasuk kos perundingan), Saloma Link bermula dari Lorong Raja Muda Musa 3, kira-kira 100 meter dari stesen LRT Kampung Baru dan dihubungkan dengan Lorong Saloma yang terletak bersebelahan Menara Public Bank di Jalan Ampang.

Pembinaan jalan itu mengambil masa kira-kira 18 bulan dan seni bina diilhamkan oleh konsep sireh junjung, yang merupakan sebahagian daripada adat perkahwinan Melayu.

“Sireh junjung adalah antara idea-idea reka bentuk yang berasaskan Melayu yang kami cadangkan kepada pelanggan,” kata Azril Amir Jaafar, pengetua di Veritas Design Group, syarikat yang bukan sahaja terlibat dalam merancang estetika Saloma Link, tetapi juga terlibat secara luas dalam pelan induk pembangunan semula Kampung Baru.

Saloma Link adalah bahagian penting dalam menjadikan bandar Kuala Lumpur lebih mudah dilalui.

“Dengan berjalan kaki, ia biasanya mengambil masa lebih dari 30 minit dari KLCC ke Kampung Baru selain pengguna perlu melalui beberapa jalan yang sibuk.

“Dengan jambatan, ia akan mengambil hanya kira-kira tujuh minit dari Jalan Saloma ke Jalan Raja Muda Musa 3,” kata Zulkurnain.

Saloma Link mungkin merupakan satu-satunya kemudahan yang mempunyai slot yang dibina khas untuk memudahkan pengguna menaikkan basikal mereka ketika mereka berjalan menaiki tangga di sebelah Kampung Baru, di samping lif.

Di sebelah Jalan Ampang, laluan direka khas untuk memastikannya dapat diakses oleh semua golongan.

Tetapi jambatan itu tidak akan dibuka sepanjang masa untuk mengelakkan vandalisme. PKB mungkin mengikuti waktu operasi LRT Kelana Jaya yang berakhir hampir tengah malam.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here