Nuro R2 kereta elektrik autonomi pertama dibenarkan di Amerika Syarikat

1226

Agensi National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) di Amerika Syarikat telah memberikan lesen operasi untuk 5,000 kereta elektrik autonomi, Nuro R2. Menurut peraturan, kenderaan ini mesti bergerak pada kelajuan yang rendah.

Nuro R2

Nuro R2 sengaja direka untuk perjalanan jarak pendek dan terhad kepada persekitaran yang dipetakan sebelum ini. Kereta ini akan menyampaikan penghantaran barangan dari kedai runcit, restoran dan perniagaan lain.



Nuro R2 adalah kenderaan autonomi pertama yang diberi kebenaran untuk digunakan di jalan raya oleh NHTSA selepas bersetuju dengan petisyen kenderaan yang tidak memenuhi standard keselamatan automatik AS.

Nuro R2

“Ciri tertentu yang diperlukan secara asas seperti cermin pandangan belakang untuk kenderaan autonomi tidak lagi masuk akal,” kata Setiausaha Pengangkutan AS, Elaine Chao.

Untuk maklumat, Nuro pertama kali dicipta oleh sepasang bekas jurutera Google pada tahun 2016.

Pada Disember 2019, California dikatakan akan membenarkan kenderaan autonomi untuk digunakan di jalan awam di seluruh negeri. Walau bagaimanapun, ia mesti lulus ujian keperluan dan memerlukan pautan yang diperakui kepada pengendali jarak jauh yang boleh mengawalnya.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here