Juan Manuel Fangio, juara dunia Formula 1 yang pernah diculik

113

Juan Manuel Fangio adalah salah satu pelumba terbaik Formula 1 dalam sejarah. Pelumba dari Argentina ini mempunyai lima gelaran dunia yang dimenanginya pada tahun 1950-an.

Difahamkan dia pernah menyertai beberapa pasukan seperti Alfa Romeo, Maserati, Mercedes, dan Ferrari.

Fangio diculik pada tahun 1958, ketika siri Formula 1 diadakan di Cuba. Dipetik dari history.com, Fangio dilarikan dari hotel tempat dia tinggal di Havana sehari sebelum perlumbaan bermula.

Penculik adalah sekumpulan pemberontak yang diketuai oleh Fidel Castro. Penculikan itu dilakukan dengan tujuan memalukan kerajaan Cuba pada masa itu, yang dipimpin oleh Presiden Fulgencio Batista.

Juan Manuel Fangio dikembalikan tanpa mengalami sebarang kecederaan beberapa jam selepas perlumbaan bermula. Pada masa itu Fangio enggan mendedahkan siapa penculik itu.

Juan Manuel Fangio

Sebaliknya, Fangio bersimpati dengan pergerakan yang berlaku di negara ini. Beberapa lama kemudian dia kembali ke Cuba dengan status tetamu di negara itu.

“Dua impian besar telah berlaku untuk saya, kembali ke Cuba dan bertemu Fidel Castro,” katanya dipetik dari ESPNFC.

GP Cuba yang berlangsung tanpa Fangio sangat tragis. Pemandu Ferrari, Armando Garcia Cifuentes, mengalami kemalangan teruk yang menyebabkan enam penonton meninggal dunia.

Komen anda mungkin membantu