Tayar radial dan bias? Ini perbezaannya yang anda perlu tahu

9066

Anda mungkin pernah mendengar istilah tayar radial dan tayar bias. Kedua-duanya mempunyai bentuk yang sama, tetapi kedua-duanya mempunyai perbezaan yang tidak kelihatan pada mata kasar.

 tayar radial tayar bias

Dipetik dari liputan6.com, kedua tayar ini memang mempunyai perbezaan dari segi pembinaan tayar, walaupun secara fizikalnya keduanya agak sukar untuk dibezakan.



Tayar radial biasanya ditandakan dengan kod “R”, contohnya 120/70-R17. Dari segi pembinaan, tayar bias biasanya dilihat dari lapisan nilon yang disusun secara melintang. Sudutnya bersaiz 45-60 darjah. Manakala tayar radial mempunyai sudut 90 darjah.

Tayar radial ini sebenarnya merupakan perkembangan teknologi tayar bias. Tayar mempunyai ply cord bersudut kira-kira 90 darjah ke garisan tengah tayar.

Perbezaan lain ialah tayar radial mempunyai steel belt pada mereka. Steel belt ini menjadikan pembinaan tayar lebih sempurna dan padat. Inilah yang menjadikan cengkaman tayar ke permukaan jalan lebih sempurna. Dalam keadaan membelok, pengendalian jentera juga akan lebih stabil.

Tayar radial juga agak ringan untuk memudahkan pergerakan kenderaan. Untuk motosikal berkapasiti besar, penggunaan yang berterusan akan tetap menjadikan tayar stabil kerana ianya padat. 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here