CEO Harley-Davidson undur diri selepas kemerosotan jualan selama lima tahun

1459

CEO Harley-Davidson, Matt Levatich, memutuskan untuk melepaskan jawatannya sebagai CEO. Tindakan itu diambil selepas jumlah penjualan mereka terus menurun dalam tempoh 5 tahun yang lalu.

CEO Harley-Davidson
Matt Levatich

Setelah perletakan jawatan CEO Harley-Davidson dari Matt Levatich, jawatan kosong itu diisi sementara waktu oleh Jochen Zeitz, salah seorang ahli lembaga syarikat.

Levatich, yang menyertai Harley pada tahun 1994, terus mengalami kesukaran dalam usaha meningkatkan jumlah jualan produknya. Salah satu sebabnya ialah masyarakat pada masa kini kurang berminat terhadap motosikal keluaran dari jenama ini. Harley juga terjejas oleh perang perdagangan yang dilakukan oleh Donald Trump.



Syarikat yang ditubuhkan pada tahun 1903 itu, bukannya tidak responsif kepada pasaran. Mereka telah mempamerkan motosikal elektrik pertama mereka, iaitu LiveWire. Walaupun mereka menerima respon dan ulasan yang positif, LiveWire belum lagi dijual, sehingga ia tidak dapat membantu penjualan motosikal mereka secara keseluruhan.

Nilai saham Harley telah menurun 18% pada tahun ini, sementara nilai pasaran mereka juga jatuh separuh sejak Levatich mula mengambil alih jawatan CEO pada tahun 2015. Tahun lalu, Harley mencatatkan penurunan kelima jualan secara berturut-turut di pasaran Amerika Syarikat.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here