Lebih kepada Mitsubishi, berikut adalah enam koleksi kereta milik Jackie Chan

12755

Siapa yang tidak kenal dengan pelakon aksi iaitu Jackie Chan. Dia dilahirkan di Victoria Peak, Hong Kong, pada 7 April 1954. Dalam kesibukannya membuat filem, dia juga menyukai kereta dan dunia automotif.

Walaupun kini usianya telah mencecah 66 tahun, dia masih kelihatan sangat cergas dan aktif.



Bercakap mengenai jenama, jenama kereta apa yang paling banyak disimpan oleh Jackie?

Walaupun mempunyai Lamborghini dan Bentley, kereta yang paling banyak dimiliki oleh Jackie Chan sebenarnya adalah dari produk Mitsubishi.

Berikut adalah enam koleksi kereta milik Jackie Chan:

  1. Mitsubishi Lancer Evolution VIII

Mitsubishi Motorsport Ralliart melancarkan 50 unit Lancer Evo VIII Special Edition Jackie Chan pada bulan September 2006. Apakah ciri-ciri kereta ini?

Kereta sport itu telah mencatatkan masa 8 minit 11 saat sepanjang 26km di Nurburgring. Jentera ini dikuasakan oleh enjin 2-liter turbo, serta mampu mencapai kelajuan maksimum 222km/jam. Ia dijual dengan harga USD77,000 (RM333,718).

2. Mitsubishi 3000GT Prototype

Pada tahun 1993, Jackie Chan memiliki prototaip Mitsubishi 3000GT yang digunakannya dalam membuat filem pendek bertajuk City Hunter. Jentera ini dikuasakan oleh enjin V6 twin-turbo dengan pacuan semua roda (AWD) dan digelar sebagai 3000GT VR4.

Jentera ini dapat memecut dari 0-100km/jam dalam masa 5.5 saat sebelum mencapai kelajuan maksimum pada 256km/jam. Tapi kini tidak pasti sama ada Jackie Chan masih menyimpan kereta ini atau tidak.

3. Lamborghini Aventador

kereta jackie chan

Salah satu kereta koleksi Jackie Chan yang paling eksotik ialah Lamborghini Aventador edisi khas. Supercar ini dikuasakan oleh enjin V12 6.5-liter yang mampu menghasilkan 690hp.

Tidak banyak penyesuaian mekanikal yang dibuat, tetapi beberapa perubahan dilakukan pada bahagian luar dan dalaman, seperti cat bewarna kelabu titanium yang unik, dan ruangan dalam merah-hitam.

4. Bentley Mulsanne

kereta jackie chan

Pada tahun 2013, Jackie Chan bekerjasama dengan Bentley untuk iklan. Dalam iklan tersebut, dia berperanan sebagai pemandu kelas atasan.

Dalam filem pendek itu, Jackie Chan bercakap tentang masa mudanya, membelanjakan wang seperti yang dilakukannya pada tahun 1980-an, dan bagaimana dia telah menjadi dermawan yang berdedikasi untuk membantu mereka yang memerlukan.

5. Mitsubishi Evolution Limited Edition Jackie Chan Evo IX

kereta jackie chan

Oleh kerana Jackie Chan berkhidmat sebagai pengarah kehormatan untuk pasukan Ralliart di China, sangat sesuai bahawa superstar aksi itu akan mendapat versi prestasi gaya Fast & Furious, lengkap dengan enjin yang dibina sepenuhnya, rim sport, kit aerodinamik khas, dan peningkatan terhadap ruangan dalaman.

6. Mitsubishi Pajero Turbo

 

Satu perkara yang pelik dan menarik mengenai SUV ini adalah Batmobile yang dibina separuh bahagian belakang kenderaan, dan kemudian terdapat rak bumbung. Jackie Chan menegaskan bahawa sebuah motorcross dapat diletakkan di bahagian belakang jentera ini.

Ketika dipaparkan dalam sebuah filem, Chan mengubah Pajero tersebut menjadi perahu dan memancing di dalamnya.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here