Mercedes-Benz Malaysia lantik CEO baharu, Amanda Zhang

294

Mercedes-Benz Malaysia mengumumkan Amanda Zhang sebagai Ketua Pegawai Eksekutif & Presiden Mercedes-Benz Cars Malaysia & Ketua Wilayah, Mercedes-Benz Cars SEA II berkuat kuasa 1 Ogos 2023.

Beliau bakal menggantikan CEO semasa, Sagree Sardien, yang akan dilantik ke jawatan Ketua Wilayah Luar Negara, Mercedes-Benz Cars di Stuttgart.

Sepanjang tempoh perkhidmatannya, Sardien memainkan peranan penting dalam mengemudi visi global jenama untuk membina kereta yang paling diingini di dunia dengan kemampanan sebagai prinsip panduan, di dalam dan dalam rantau SEA II. 



Sardien meninggalkan warisan menerajui agenda mobiliti elektrik di Malaysia, selepas memperkenalkan barisan EV Mercedes-Benz, termasuk Mercedes-Benz EQS 500 4MATIC pemasangan tempatan. 

Sebelum ini, Zhang berkhidmat sebagai Ketua Pegawai Eksekutif di Mercedes-Benz Romania yang menyelia empat bahagian perniagaan. Sepanjang tempoh perkhidmatannya, Zhang dan pasukannya menjana momentum yang ketara, mencapai pertumbuhan yang teguh dalam jualan dan perkhidmatan pelanggan. 

Beliau juga melaksanakan strategi elektrifikasi dengan berkesan dalam landskap pasaran yang mencabar dan memainkan peranan penting dalam menghidupkan semula rangkaian peniaga di Romania.

Selepas menyertai Wilayah Eropah pada tahun 2014, beliau membina pasukan pengurusan dan pemasaran produk serantau serta berbilang hab serantau yang operasinya merupakan asas kepada Pusat Pengalaman hari ini dalam Wilayah Eropah. 

Dengan kepakaran digitalnya, beliau berjaya meningkatkan Operasi Perjalanan Pelanggan, Hab CRM Salesforce yang berpangkalan di Bucharest untuk pasaran Eropah pada tahun kebelakangan ini.

Zhang memulakan perjalanan kerjayanya melalui Program Bersekutu Pengurusan Antarabangsa Daimler lebih 20 tahun lalu. Sejak itu, beliau berjaya menguruskan projek antarabangsa yang rumit, termasuk “Perjalanan ke China” yang terkenal, yang melibatkan pemindahan semua operasi borong dari Hong Kong ke Beijing.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here