MYAirline : PDRM terima 115 laporan dengan kerugian RM118.6 juta

160

Polis Diraja Malaysia menerima 115 laporan dengan kerugian RM118.6 juta membabitkan pelaburan I-Serve yang dikaitkan dengan pengasas bersama syarikat penerbangan MYAirline.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, Datuk Seri Ramli Mohamed Yoosuf berkata, pihaknya masih menjalankan siasatan lanjut berkaitan kes tersebut.



“Seramai 10 orang ditahan setakat ini melibatkan kes tersebut. Kes masih dalam siasatan, ini semua berkenaan penjejakan wang, akaun dan banyak forensik kewangan untuk dibuat,” katanya.

Pada 26 Oktober lalu, media tempatan melaporkan polis menahan tiga lagi suspek terdiri daripada dua wanita dan seorang lelaki bagi membantu siasatan kes pelaburan I-Serve.

Penahanan itu menjadikan tangkapan keseluruhan seramai 10 orang termasuk pengasas bersama syarikat MYAirline, pemegang saham, peguam dan beberapa kakitangan I-Serve.

Sehingga kini, pihak polis merampas 12 buah kenderaan dari dua suspek, dokumen berkaitan i-Serve Technology dan Vacation Sdn Bhd, enam jam tangan mewah, lapan beg tangan mewah, dua komputer riba, satu CPU dan 10 barang kemas.

Siasatan terhadap I-serve dan rangkaian syarikat di bawahnya bermula pada 17 Oktober lalu apabila pengasas bersama syarikat penerbangan tambang murah bergelar Datuk ditahan bersama isteri dan anaknya di kediaman mereka di Shah Alam, Selangor.

Kes disiasat di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram 2001.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here