Misano MotoGP: Dovizioso mengalahkan Marquez

866

Andrea Dovizioso meraikan kemenangan ketiga pada musim MotoGP di Misano mengalahkan Marc Marquez.

Dovizioso menghadiahkan kemenangan ketiga kepada Ducati. Sementara Lorenzo dan Marquez berjaya merapatkan jurang sehingga bekas juara dunia (Lorenzo) terbabas di selekoh  8  pada 2 pusingan terakhir, Peluang terbuka luas buat Dovizioso memburu kemenangan dengan mudah.

Terdahulu Marquez dan Lorenzo, terlibat dalam pertarungan mendebarkan,telah mendahului Dovizioso dalam lima pusingan terakhir. Namun pelumba Itali  tersebut berjaya merapatkan jurang dan akhirnya meraih kemenangan. Sementara tempat ketiga dimenangi oleh Cal Crutchlow 4 saat di belakang Marc Marquez yang menduduki tempat ke 2.



Nasib Maverick Vinales dari Yamaha yang gagal memanfaatkan kedudukannya sewaktu perlumbaan dimulakan iatu petak ke 5 telah mengakhiri perlumbaan dengan kedudukan yang sama.

Valentino Rossi juga melakukan kesilapan yang sama sekadar mendapat tempat ketujuh di belakang  pelumba ke 2 Honda  Dani Pedrosa.

Andrea Dovizioso (lahir 23 Mac 1986) adalah pelumba motosikal profesional yang bersaing dalam kejohanan dunia MotoGP untuk pasukan kilang Ducati Corse. Beliau memenangi Kejohanan Dunia 125cc pada tahun 2004.

Dia juga menduduki tempat ketiga dalam kelas MotoGP pada tahun 2011 dan telah menjadi juara perlumbaan pada 9 kali. Dua yang pertama akan datang tujuh tahun dan enam akan datang dalam tempoh kurang daripada lima bulan semasa 2017. Ketika dia memajang gelaran juara bertaraf perdana pertamanya semasa kerjayanya.

Dia sekali lagi menduduki tempat kedua di belakang Márquez pada kejohanan 2018, memenangi empat perlumbaan.

Dovizioso dilahirkan di Forlimpopoli untuk Antonio, pelumba motosikal Sicily, Dovizioso memenangi 125cc Itali Aprilia Challenge pada tahun 2000. Pada tahun 2001 Dovizioso memenangi Kejohanan Eropah 125cc dan juga bertanding dalam perlumbaan Kejohanan Dunia pertamanya di Mugello, di mana beliau bersara. Pada tahun itu beliau bekerja dengan Guido Mancini, bekas pelumba dan mekanik yang sebelum ini bekerja dengan Valentino Rossi dan Loris Capirossi.

 

kredit:motosport.com

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here