2019 – Peraturan Baru MotoGP

1756

Peraturan baru MotoGP bagi musim 2019 melibatkan beberapa perkara iaitu, data, elektronik, bahan api, topi keledar, denda.

Suruhanjaya Grand Prix telah bersetuju dengan perubahan peraturan MotoGP. Ini adalah hasil keputusan mesyuarat yang diadakan di Sepang pada 3 November.

Peraturan Baru MotoGP Bermula pada Musim 2019.



1.Analisis Data – Kelas MotoGP

Pengarah Teknikal telah diberikan kuasa untuk memuat turun data secara langsung dari ECU kepada “PC Rasmi” untuk tujuan mengesahkan bahawa ia tidak diubahsuai dari rakaman asalnya. Sebaik sahaja data tersebut ditetapkan bahawa data mematuhi peraturan FIM, ia akan dipadamkan dari PC Rasmi.

2.ECU dan Sambungan – Kelas MotoGP

Sebagai tambahan kepada pasukan ECU dan IMU rasmi kini terhad hanya menggunakan rasmi decoupler CAN yang tidak boleh diubah atau mempunyai penambahan.

Can decoupler bersatu dikategorikan sebagai “Peranti Percuma”

3.Suhu Bahan Ambient – Kelas MotoGP

Masa utama antara pengumuman suhu persekitaran rasmi dan permulaan perlumbaan telah meningkat dari 60 hingga 75 minit. Ini adalah untuk memberi pasukan lebih banyak masa untuk melengkapkan proses pembakaran.

4.Topi keledar

Suruhanjaya meluluskan piawai topi keledar FIM baru yang ditubuhkan untuk semua disiplin litar. Ini bermakna sekarang ada satu standard yang dipertingkatkan untuk topi keledar, menggantikan pelbagai standard antarabangsa yang digunakan sebelum ini (ECE, Snell dan JIS).

Ujian homologasi topi keledar sedang dijalankan dengan beberapa pengeluar telah mengadakan ujian dan beberapa yang dirancang dalam minggu-minggu akan datang. FIM bertujuan untuk mengelurkan senarai jenama topi keledar yang telah diluluskan melalui Program Homologasi FIM Racing semasa di MotoGP Valencia..

5.Komponen Brek

Spesifikasi yang lebih terperinci bagi bahan yang digunakan untuk sambungan hos brek dan silinder induk brek telah diluluskan.

Disiplin – Bermula Musim 2019

1.Memecut di Pit Lane

Pada masa ini terdapat denda standard € 200 kepada pelumba melebihi had laju di pit .

Di masa hadapan, FIM MotoGP Stewards akan mempunyai kemungkinan untuk mengenakan penalti kewangan yang lebih besar untuk kesalahan berulang semasa acara yang sama. Stewards juga akan mempunyai hak untuk mengenakan denda yang lebih tinggi atau penalti lebih berat bagi pelumba yang tidak mematuhi dah laju semasa di pit atau untuk beberapa kesalahan berulang di sepanjang musim.

FIM  homologated wajib di Grand Prix pada 2019

Berikutan keputusan Suruhanjaya Grand Prix yang terakhir, yang berkumpul di Sepang (MAL) pada 3 November 2018, penggunaan topi keledar homolog FIM akan menjadi mandatori bagi semua pelumba yang menyertai pertandingan FIM Grand Prix bermula dari tahun hadapan.

Oleh itu, homologation FIM akan diperlukan untuk topi keledar sebagai piawaian antarabangsa (ECE, Snell dan JIS) yang hanya FIM benarkan dari dulu sehingga sekarang.

Relatif kepada piawaian antarabangsa yang di benarkan, topi keledar FIM homolog telah menjalani penilaian yang lebih baik dan lebih lengkap mengenai prestasi mereka; ini termasuk penilaian perlindungan terhadap kesan linear halaju rendah, sederhana dan tinggi dan  kesan laluan angin serta kemasukan angin ke dalam topi keledar.

Label Homologation FIM bagi mengenal pasti setiap topi keledar yang menyertai pertandingan FIM Grand Prix serta menjadi mudah bagi Stewards Teknikal menjejaki pelumba. Dengan mengimbas kod QR label, maklumat relatif terhadap ciri helmet dan kesahihan homologasi akan dapat diakses.

‘Ini adalah contoh teknologi sebenar dalam perkhidmatan sukan dan keselamatan, kami sangat bangga bahawa pelancaran Program ini sedang berjalan dan industri dan seluruh masyarakat perlumbaan menyambut baik perubahan ini,demikian menurut  Fabio Muner, Pengarah FIM Sports.

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here