7 Pencabar Model ROYAL ENFIELD HIMALAYA

1755

Industri motosikal India sedang mengalami perubahan pesat pada masa ini. Banyak segmen baru seperti Scrambler, Cafe Racer akan dilancarkan dalam segmen yang berlainan tidak lama lagi. Satu lagi kategori yang semakin meningkat ialah motorsikal Adventure.

Royal Enfield, jenama kebangaan India. Mereka terlebih dahulu berperanan dengan baik dan melancarkan Versi Himalaya. Jelas versi tersebut mendapat tempat di hati peminat motosikal tempatan dan terhangat di pasaran.

Namun begitu, pengeluar Royal Enfield Himalaya terpaksa bersedia dengan banyak cabaran baru.Di lihat pengeluar yang berbeza membawa versi mereka sendiri untuk mengambil alih versi Himalaya. Tester berkesempatan mengkaji beberapa model yang akan di bawa masuk ke pasaran India.
Di bawah ini senarai Model yang akan mencabar Royal Enfield  Versi Himalaya.



KTM 390 Adventure

Pelancaran Di Jangka: Pertengahan 2019

Pengilang motosikal Austria KTM telah lama dijangka melancarkan versi adventure saingan untuk Himalaya di India. Model KTM Adventure 390, kini sedang menjalani ujian dan akhirnya akan tiba pada musim pertengahan tahun depan di India. Dengan suspensi yang mampu bertahan lebih lama serta beberapa tambahan dari segi kit dan tayar untuk rim lidi.

KTM Adventure 390 dikuasai oleh enjin 373.2-cc yang sama seperti motosikal siri KTM 390 yang lain . Menghasilkan 43 Bhp kuasa bersama-sama dengan tork 37 Nm.

Husqvarna Svartpilen

Pelancaran DiJangka: Pertengahan 2019

Jenama Husqvarna dimiliki oleh KTM. The Svartpilen adalah sebuah motosikal versi Scrambler Adventure Street telah dibina untuk pengendalian pelbagai keadaan dengan mudah. Svartpilen didasarkan pada Duke 390 KTM dan menggunakan enjin 373 cc yang sama menghasilkan 43 Bhp kuasa dan 37 Nm tork. Scrambler biasa gaya tayar knobby, rim lidi dan bingkai pendek.

Benelli TRK 250

Pelancaran DiJangka: 2019

Benelli TRK 250 adalah motosikal yang berbeza dalam segmen ini. Dengan bingkai tiub keluli, garisan terbalik ke bawah 41 mm dan lengan ayunan berayun dengan penyerap kejutan pusat 51 mm di belakang. Motosikal ini dikuasakan oleh enjin penyejuk cecair tunggal 249cc yang menyejukkan 24,5 Bhp kuasa dan tork maksimum 21 Nm. Kotak gear enam kelajuan.

Jawa Scrambler

Pelancaran yang Dijangka: 15 November, 2018

Syarikat itu akan membawa tiga jenis motosikal berdasarkan platform yang sama pada hari pelancaran.

Ia akan dikuasakan menjadi enjin DOHC 293 cc yang mempunyai penyejukan cecair dan suntikan bahan api. Enjin menghasilkan 27 Bhp dan 28 Nm tork yang dihantar ke roda belakang melalui transmisi manual 6-kelajuan. Ia mendapat roda knobby, rim lidi dan fender bergaya.

Hero XPulse

Pelancaran yang Dijangka: Suku Pertama 2019

Hero XPulse adalah salah satu motosikal yang paling dinanti-nantikan oleh syarikat. Syarikat itu baru-baru ini melancarkan motosikal di EICMA bersama dengan varian lain, XPTse 200T dan 4 konsep lain.

Walau bagaimanapun,  fokus lebih  kepada versi Adventure dan datang dengan beberapa kit yang serius. Ia akan dikuasakan oleh enjin satu silinder 200 cc yang mungkin menghasilkan 20 Bhp dan 18 Nm tork. Walaupun motosikal rendah pada kuasa, Hero akan membuatnya dari segi berat badan rendah dan harga menarik, yang dijangka berada di sekitar Rs. 1.10 lakh mark.

UM 400 ADV

Pelancaran Di Jangka: Pertengahan hingga Akhir 2019

UM, aka United Motorcycles, kini menawarkan motosikal penjelajahan di pasaran India. Syarikat itu kini berusaha untuk membawa sebuah motosikal Adventure yang akan dikuasakan oleh enjin 400cc. Enjin motor yang disejukkan dengan air V-Twin. Motosikal itu dijangka dilancarkan dalam tempoh enam bulan akan datang.

Bajaj Dominar Adventure

Pelancaran Di Jangka: Hujung tahun 2019

Walaupun Bajaj telah menamakan Dominar 400 sebagai Sport Cruiser, syarikat itu merancang untuk membawa adventure yang tepat tidak lama lagi untuk menjatuhkan Enfield. Pada bulan Mei 2018, Bajaj mencatatkan nama Adventurer dengn membayangkan kedatangan versi Adventure Dominar 400, yang dijangka menggunakan sebahagian besar kotak gear yang sama seperti Cruiser.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here