Hayden Haikal juara Sporting Class dalam Toyota Vios Challenge

2897

Pelumba muda berbakat, Hayden Haikal memperoleh kejuaraan pertamanya dalam Toyota Vios Challenge apabila berada di depan dari mula hingga tamat perlumbaan kategori Sporting Class.

Pemandu berusia 14 tahun itu merupakan pelumba go-kart sebelum berpindah kepada perlumbaan kereta sedan ini.



Hayden menamatkan perlumbaan 20 pusingan itu dengan lebih dari 7 saat di depan pemandu di tempat kedua.

Bermula di petak kedua, dia terus memotong Kenneth Koh dari Panglima City Racing Team di selekoh pertama dan terus meningkatkan jaraknya dari Kenneth di litar North Track sepanjang 2.61km itu.

“Saya mendapat permulaan yang baik, namun sangat gementar sepanjang perlumbaan. Saya risau membuat kesilapan namun akhirnya semua berjalan lancar. Ia sangat mengujakan untuk memenangi perlumbaan sedan pertama saya,” kata bekas juara dua kali Malaysian Rotax Max Challenge itu.

Ditanya jika menyukai perlumbaan di litar jalanan atau litar sebenar seperti Sepang, Hayden menambah: “Saya lebih selesa berlumba di litar sebenar begini kerana ia jauh lebih lebar dan anda boleh bawa lebih kelajuan di selekoh.”

Untuk pemenang tempat kedua, Koh berkata, “Hayden sangat pantas dan saya dapat merasakannya apabila melihat catatan masanya dalam sesi latihan dan kelayakan. Saya memang tidak dapat mengejarnya dan perkara terbaik boleh saya lakukan ialah menamatkan perlumbaan dengan kutipan mata.”

Super Sporting Class

Freddie Ang dari Telagamas Toyota menjuarai Super Sporting Class selepas beberapa komplikasi. Secara teknikal, Alif Hamdan dari Laser Motor Racing melepasi garisan penamat diikuti Syafiq Ali dari M7 Racing Team.

Namun, Alif dikenakan penalti jumpstart sebanyak 10 saat, menjatuhkannya ke tempat ketiga. Syafiq pula digugurkan kerana melanggar undang-undang teknikal.

Promotional Class

Persaingan antara selebriti pula menyaksikan penyanyi Aiman Tino merangkul kejuaraan Race 1 di depan pelakon Diana Danielle dan penyanyi Akim Ahmad di tempat ketiga.

Diana bermula di petak ketiga namun dengan permulaan baik, dapat berada di depan memasuki selekoh pertama. Dia memimpin perlumbaan sebanyak enam pusingan sebelum dipotong oleh Aiman yang terus memberi tekanan.

“Tiada yang boleh saya lakukan. Aiman sememangnya lebih pantas dan terlalu berisiko untuk membuat kesilapan apabila ditekan. Jadi saya rasakan memberi laluan adalah perkara terbaik,” kata Diana.

 

Walaubagaimanapun, Diana masih mengekalkan kedudukan teratasnya dalam kutipan mata keseluruhan, iaitu 79 mata. Diana berpeluang besar memenangi kejuaraan keseluruhan Promotional Class musim ini.

Keputusan: Race 1, Round 4, Sepang International Circuit

SUPER SPORTING CLASS

  1. Syafiq Ali                              M7 Racing Team
  2. Freddie Ang                        Telagamas Toyota
  3. Alif Hamdan                       Laser Motor Racing
  4. Boy Wong                           ST Wangan Racing Team
  5. Keifli Othman                    Team Nanoplus

 

SPORTING CLASS

  1. Hayden Haikal                   Prodigy Racing
  2. Kenneth Koh                      Panglima City Racing Team
  3. Eric Yong                              ST Wangan Racing Team
  4. Brendon Lim                       Tedco Racing
  5. Clement Yeo                      Distinctive Model

 

PROMOTIONAL CLASS

  1. Aiman Tino
  2. Diana Danielle
  3. Akim Ahmad
  4. Khai Bahar
  5. Wany Hasrita

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here