Nitrogen atau Udara : Mana lebih sesuai untuk tayar

445

Sekarang, mengisi Nitrogen atau Udara untuk tayar untuk kereta atau motosikal lebih mudah dilakukan. Kerana, lebih banyak lagi kedai tayar yang menyediakannya di negara kita. Tetapi pada musim panas seperti sekarang, faktor angin dalam tayar juga menjadi aspek yang utama untuk pemandu.

Sehingga kini, ternyata masih terdapat kekeliruan mengenai sama ada baik atau tidak untuk mencampur udara biasa dengan nitrogen dalam tayar kenderaan. Ada yang berpendapat bahawa ia mempunyai kesan buruk, ada yang akan menilainya sebagai normal.Udara

Sebenarnya ia tidak menjadi masalah kerana kedua-duanya adalah sama untuk tekanan udara dalam tayar. Kesan buruk apabila bercampur hanya kandungan nitrogen tulen akan berkurangan, itu sahaja, bukan untuk merosakkan.

Nitrogen VS Udara, mana lebih baik?

Nitrogen atau udara
Nitrogen atau udara

Peningkatan suhu pada nitrogen lebih lambat daripada udara biasa, ia tidak panas dengan cepat semasa perjalanan jarak jauh. Di samping itu, jika kereta itu disimpan terlalu lama, kandungan udara dalam tayar yang menggunakan nitrogen akan kurang dikurangkan daripada mengisi tayar dengan udara biasa.

Mengisi dengan nitrogen adalah baik untuk tayar, kerana ia mengurangkan kenaikan suhu tekanan angin apabila kenderaan dipandu jarak jauh. Membantu tayar dalam menghadapi Heat Build.

Oleh itu, dengan mengisi nitrogen dalam tayar, tekanan menjadi lebih stabil, tidak mudah untuk berkembang. Jadi, tayar juga menjadi lebih tahan lama.

Komen anda mungkin membantu