1981 Cadillac Eldorado dengan enjin V8-6-4

1855

Harga minyak yang merosot disebabkan oleh peristiwa geopolitik pada tahun 1973 dan 1979 menyebabkan garis gas, keperluan ekonomi bahan api persekutuan, dan keengganan yang semakin meningkat di kalangan pembeli kereta Amerika untuk membeli mesin mewah(sebagai contoh Cadillac Eldorado) yang besar dan mewah.

Salah satu percubaan terawal di silinder penyahaktifan namun tidak berhasil

 



General Motors telah menarik beberapa kejayaan teknologi yang menakjubkan pada masa lalu (enjin Chevrolet V8 blok kecil dan transmisi Hydramatic menjadi dua aset yang sangat berjaya).

Oleh itu bos Cadillac menganggap bahawa gabungan kecerdasan komputer dan kejuruteraan mekanikal pintar akan memberikan 368 padu (inch Cadillac V8 sistem silinder) dan menghasilkan ekonomi bahan bakar unggul.

Berikut adalah contoh yang sangat jarang salah satu daripada Cadillacs 1981, yang terdapat di halaman penyusupan diri sendiri California.

Spesifikasi enjin

Idea di belakang V8-6-4 ialah solenoid yang dikendalikan oleh komputer secara fizikal akan melepaskan lengan rocker untuk satu atau dua silinder pada setiap bank enjin di bawah keadaan beban rendah.

Menukar enjin dari 368-kiub V8 kepada 276ci V6 atau 184ci V4 (masing-masing 6.0, 4.5 atau 3.0 liter, untuk penggemar sistem metrik di kalangan kita).  Jenis kuasa anjakan berubah-ubah ini adalah perkara biasa pada hari ini, tetapi ia adalah benda fiksyen sains pada tahun 1981.

Paparan “MPG Sentinel” pada sengkang itu akan membiarkan pemandu tahu berapa banyak silinder yang aktif pada masa itu, dan kereta itu akan mendapat ekonomi bahan bakar ChevyCitation dengan kemewahan Cadillac.

V8-6-4 adalah enjin standard pada semua Cadillacs 1981 (kecuali Seville, yang mempunyai enjin diesel Oldsmobile yang bermasalah sebagai powerplant asas dan V8-6-4 sebagai pilihan).

Hasil kerjasama V8-6-4 dengan diesel Oldsmobile sangat buruk. Dalam masa beberapa tahun, kebanyakan pemilik enjin ini telah memutuskan sambungan solenoids rocker dan hanya memandu kereta mereka sebagai V8 sepenuh masa.

Model Cadillac Eldorado ini mempunyai pilihan “Cabriolet Roof Treatment” yang unik,  “textured elk grain” yang membanggakan dan  boleh didapati dalam satu daripada 17 warna yang tersedia.

Pemanduan roda depan memberikan banyak ruang dalaman Eldorado pada awal tahun 1980-an dan kerusi roda yang dilindungi ini dibuat untuk perjalanan jalan yang sangat selesa.

Harga bermula pada $ 17,550, atau sekitar $ 51,650 dolar pada 2019. “The 1981 Imperial” pergi untuk $ 18,311, dan kereta itu didasarkan pada platform yang sama seperti “Plymouth Volaré”. Sementara itu, BMW 733i bernilai $ 28,945 dan Toyota Cressida baru hanya $ 11,599.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here