Chevrolet Onix 2020 diperkenalkan di Amerika Selatan

133

Generasi terbaru Chevrolet Onix mungkin akan diperkenalkan di China sebagai sebuah sedan. Namun di Amerika Selatan model subcompact ini akan mengikuti tradisi dan boleh didapati sebagai hatchback lima pintu.

Pelanggan dari Brazil, Argentina, dan pasaran Amerika Latin lain boleh membeli kedua-duanya sebagai hatchback, di mana nama Chevrolet Onix, dan sedan, dipasarkan sebagai Chevrolet Onix Plus.

Enjin

Dari segi gaya, hatch Onix kelihatan sama dengan sedan Onix Plus dari depan ke tiang-C, dengan hujung belakang hatchback menerima lampu belakang padat dengan bentuk yang berbeza.

Di Brazil, kedua-dua sedan dan hatchback Onix menawarkan barisan enjin Ecotec yang sama yang terdiri daripada enjin petrol 3-silinder 1.0-liter dengan 81hp dan 104Nm tork. Selain enjin 1.0-liter turbocharged menjadikan 114hp dan 165Nm tork.

Enjin turbo menawarkan pilihan transmisi automatik enam kelajuan manakala unit asas dilengkapi dengan manual lima kelajuan sahaja. Kedua-dua enjin berjalan menggunakan petrol dan etanol yang sama. Di Argentina, enjin asas adalah unit 3-silinder 1.2-liter dengan 89hp dan 115Nm tork.

Dilengkapi dengan enjin turbo 1.0-liter, sedan Chevy Onix Plus memecut dari 0 hingga 100 km/j dalam masa 9.7 saat. Dengan enjin asas dan transmisi manual, model itu bergerak pada 5.9 liter/100km di lebuh raya apabila menggunakan pada petrol.

Berbanding dengan generasi Onix sebelumnya, model 2020 lebih panjang, lebih luas dan mempunyai jarak roda yang lebih panjang, menawarkan ruang dalaman yang lebih luas. Ia juga lebih canggih dari segi teknologi, dengan ciri-ciri yang tersedia termasuk sistem multimedia MyLink generasi terbaru dengan hotspot Wi-Fi yang membolehkan kemas kini lebih banyak, Android Auto dan sambungan Apple CarPay, pembantu letak kereta separuh autonomi, telefon bimbit tanpa wayar pengecas, amaran titik buta, hill start assist, dan pengehad kelajuan.

Di Brazil, Onix Plus sedan telah dilancarkan pada bulan September dan akan diikuti pada bulan November oleh Onix. Kedua-dua model akan tiba di Argentina pada bulan Disember. Tahap trim yang ada di kedua-dua negara akan termasuk Onix, LT, LTZ, dan Premier.

 

Komen anda mungkin membantu