Perbezaan minyak pelincir sintetik dan bukan sintetik

6095

Dua jenis minyak pelincir, sintetik dan bukan sintetik yang berada di pasaran, mempunyai spesifikasi yang berbeza. Fahami perbezaan minyak pelincir sebelum anda membuat pilihan.

Memilih minyak pelicir untuk kenderaan tidak boleh sewenang-wenangnya. Pemilik kenderaan perlu tahu tentang perbezaan minyak pelincir yang mempunyai jenis, iaitu sintetik dan bukan sintetik. Kedua-duanya mempunyai spesifikasi yang berbeza dan mempunyai pengaruh terhadap prestasi kenderaan.



Minyak pelincir sintetik

Minyak pelincir sintetik tidak dibuat daripada mineral petroleum, tetapi dibuat daripada sebatian kimia buatan.

Minyak sintetik diperbuat daripada komponen yang diperoleh daripada petroleum dan diproses secara kimia dan diubahsuai. Jadi, minyak pelincir jenis ini tidak dibuat dari minyak mentah yang hasilnya diperoleh dari perut bumi.

Kelebihan minyak pelincir sintetik ialah kerana proses kimianya yang lebih unggul dalam struktur kimia berbanding dengan minyak berasaskan mineral. Ini berlaku kerana proses menghasilkan minyak sintetik adalah lebih kompleks dan rumit.

Kerana pembuatannya yang rumit, harga minyak pelincir sintetik jauh lebih mahal daripada minyak berasaskan mineral. Biasanya minyak sintetik mempunyai nilai SAE atau kelikatan rendah.

Jenis minyak ini juga sering dianggap kurang sesuai untuk kenderaan yang masih menggunakan enjin teknologi lama.

Minyak pelincir bukan sintetik

Khususnya untuk minyak pelincir bukan sintetik adalah minyak yang terdiri daripada minyak asas atau minyak mentah. Oleh itu, jarak penggunaannya adalah lebih pendek daripada minyak pelincir sintetik.

Sebagai contoh, minyak pelincir mineral itu sendiri mempunyai had jarak perjalanan 3,000km, tetapi ia biasanya digunakan oleh pengguna sehingga 5,000 km. Bukan itu sahaja, jenis ini juga dianggap mempunyai banyak kelemahan apabila dibandingkan dengan minyak pelincir sintetik.

Kelemahan minyak mineral termasuk panas dengan cepat, mudah teroksidasi, cepat menguap, dan memiliki struktur molekul yang tidak sekata yang dapat mempengaruhi prestasi mesin.

Sekiranya anda keliru untuk memilih minyak terbaik untuk kereta anda, anda hanya perlu mengikuti cadangan dari pengeluar kereta.

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here