Adakah jalur-jalur di cermin belakang ini penting? Ini penjelasan dan cara menggunakannya

6664

Kebanyakan kereta keluaran baru telah dilengkapi dengan ciri defogger (jalur-jalur di cermin kereta). Malangnya tidak semua pemilik kereta mengetahui fungsi dan cara kerja defogger itu.

Defogger pada cermin kereta mempunyai fungsi untuk mengelakkan kemunculan air embun pada permukaan cermin.



Ciri ini akan sangat berguna semasa musim hujan. Kehadiran jalur-jalur di cermin belakang adalah untuk memberikan penglihatan maksimum pada cermin dan mengurangkan risiko kemalangan.

Oleh itu, defogger adalah satu daripada usaha untuk meningkatkan keselamatan memandu, terutamanya ketika memandu di musim hujan.

Terdapat dua jenis defogger yang digunakan secara meluas pada kereta. Jenis pertama, disambungkan ke AC (penghawa dingin) dan jenis lain dipasang terus pada kaca.

Cara kerja kedua-dua jenis ini adalah sama, menggunakan pemanas untuk menghalang atau menghilangkan kemunculan air embun pada cermin.

Defogger yang disambungkan ke AC mempunyai operasi yang lebih mudah. Biasanya pemandu hanya menekan butang memilih mod pada AC. Ciri ini biasanya diaktifkan apabila hujan dan kemunculan air embun pada cermin depan.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here