Perkara yang harus diperhatikan ketika baru belajar kereta

4539

Sebagai pengguna jalan raya yang baik adalah satu kepastian bagi semua pengguna jalan raya. Ia bertujuan untuk mengelakkan kemalangan daripada berlaku. Tambahan lagi buat pemandu yang baru belajar memandu kereta. Berikut ialah tips yang dipetik dari cintamobil.com yang anda boleh amalkan ketika baru belajar memandu kereta.

Periksa kenderaan anda



Ini mesti dilakukan sebelum memulakan perjalanan, selain itu anda perlu memberi perhatian kepada peralatan yang anda bawa. Anda mesti memeriksa enjin, tekanan tayar, dan juga memeriksa alat yang sepatutnya ada di dalam kereta apabila anda baru belajar kereta.

Tetapkan kedudukan pemanduan

Ketahui kedudukan tempat duduk yang sesuai dengan keselesaan semasa memandu adalah sangat penting. Laraskan kedudukan kerusi anda dengan selesa, supaya apabila anda dalam perjalanan, anda tidak mengalami kekejangan, lenguh dan ketidakselesaan. Apalagi, perjalanan yang anda ambil agak jauh.

Gunakan tali pinggang keledar

Tali pinggang keledar berfungsi untuk melindungi anda apabila berlaku perlanggaran dan berfungsi untuk menahan badan anda dari tercampak. Sekiranya ini tidak dilakukan oleh anda, jika terdapat kemalangan, anda pasti akan mengalami kecederaan yang teruk.

Patuhi peraturan lalulintas

Sebagai pemandu yang baik, anda mestilah mengikut peraturan lalu lintas. Untuk keselamatan diri anda dan orang lain, adalah lebih baik bagi anda untuk mematuhi peraturan.

Tetapkan kelajuan semasa pemanduan

Tetapkan kelajuan memandu, memandu kereta pada kelajuan tinggi dibenarkan, tetapi anda perlu memberi perhatian kepada keadaan jalan dan keselamatan orang lain. Sebabnya anda perlu menyesuaikan kelajuan agar tidak menyakiti pemandu lain.

Perhatikan cermin sisi

Ada kalanya anda perlu melihat cermin sisi kereta anda keran ia juga merupakan tips yang penting ketika belajar kereta. Anda perlu memberi perhatian kepada kenderaan di belakang anda, jadi anda perlu pastikan ia berada di kedudukan yang betul apabila anda ingin membelok atau memasuki simpang.

Menggunakan lorong yang betul

Anda perlu menggunakan lorong yang betul ketika memandu di jalanraya yang penuh dengan kereta. Apabila ingin memotong kenderaan, anda ditetapkan untuk menggunakan lorong kanan. Gunakan lorong kiri apabila anda memandu secara perlahan. Objektif utama tetapan ini adalah untuk mengawal aliran kenderaan di lebuh raya bagi mengelakkan kemalangan dan juga untuk mengelakkan kesesakan.

Elakkan guna telefon pintar 

Sebagai seorang pemandu yang berhemah, anda harus mengelakkan menggunakan telefon pintar apabila belajar mengendalikan kereta. Ini kerana, menggunakan telefon pintar semasa memandu sangat berbahaya, dimana fokus anda akan hilang dan anda menjadi tidak fokus semasa memandu di jalanraya. Jika terdapat hal penting yang tidak dapat diabaikan, sebaiknya berehenti di bahu jalan untuk menggunakan telefon pintar anda. 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here