Kipas radiator kereta anda tidak berfungsi? Cuba periksa 5 komponen ini

38916

Kipas radiator berfungsi untuk mengeluarkan haba dari radiator supaya suhu enjin dikekalkan. Sekiranya kipas radiator kereta rosak, ia akan menyebabkan enjin terlalu panas.

Ini kerana kipas tidak dapat menyejukkan bahagian radiator yang membawa aliran panas sebelum ditukar dengan aliran sejuk.



Untuk kereta pada masa kini, kipas radiator biasanya terbahagi kepada dua jenis. Iaitu kipas elektrik dan kipas visco. Jika satu hari kipas radiator kereta anda rosak, maka sebaiknya cuba anda semak bahagian-bahagian ini:

1. Bilah kipas

Untuk kipas jenis visco, kemungkinan ia tidak berfungsi kerana minyak silikon yang mengendalikan kipas telah kering atau habis. Sebab kehabisan minyak silikon ini kemungkinan berpunca daripada kebocoran getah silikon yang terdapat pada kipas. Bagi kipas elektrik, ianya tidak akan berfungsi jika berlaku litar pintas pada laluan elektrik ke motor kipas elektrik.

2. Kabel atau fius

Kipas radiator tentu saja boleh dikendalikan dengan bantuan kuasa elektrik dari bateri. Apabila kabel yang menyambung kipas ke sumber kuasa putus, kipas tidak akan berfungsi. Untuk kipas radiator elektrik, fius juga boleh putus kerana ia mengesan litar pintas dalam motor elektrik.

3. Tali kipas

Supaya kipas berputar, terutamanya pada kipas jenis visco, ia digerakkan dengan bantuan puli dari tali kipas. Jadi apabila tali pinggang kipas putus kerana jangka hayat penggunaannya, kipas radiator tidak akan berputar. Hasilnya, radiator tidak dapat mengawal aliran haba dengan betul.

4. Fan control module

Kipas radiator kereta yang rosak juga boleh disebabkan oleh Fan control module. Sebagai tambahan kepada fius dan sumber kuasa, tentu pergerakan kipas dikawal oleh Fan control module yang disambungkan ke ECU kereta. Fan control module ini mengatur apabila kipas perlu berputar dan tidak berputar.

5. Thermostat

Setiap komponen enjin mempunyai hubungan yang saling berkaitan, termasuk kipas radiator. Kipas akan berputar apabila ia mengesan suhu radiator telah mencapai titik tertentu. Maklumat mengenai suhu ini akan disampaikan oleh termostat. Sekiranya komponen ini tidak dapat membaca suhu dengan betul, maka akan membawa kesan buruk kepada kipas radiator kereta.

4 KOMEN

  1. Kipas radistor kis spectra 20014 saya tidak berpusing….kalau saya direct ke bateri dia berpusing…….

    Ajar saya utk check 1/1 condition yg perlu saya check dan buat ujian keatasnxyanya

  2. Enjin storia. Kipas radiator tidak berpusing klu aircon dimatikan. Apa kemungkinan ianya tidak berpusing sekiranya aircon tidak dihidupkan?

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here