California sedia uji trak ringan autonomi di jalan raya

995

Salah satu daerah di Amerika Syarikat (AS), California telah mengumumkan untuk menguji kenderaan trak ringan autonomi untuk pengiriman barang di jalan raya. Apakah peraturan untuk kereta ini yang berkaitan dengan keselamatan jalan raya?

 



Ujian itu hanya untuk kenderaan yang beratnya kurang dari 10,001 lbs atau sekitar 4,536 kg. Kerana ia akan terhad kepada trak Kelas 1 dan 2 termasuk minivan, trak pikap, dan van utiliti.

Syarikat perlu memohon permit dengan keadaan yang berbeza-beza bergantung kepada sama ada pemandu sandaran akan hadir atau tidak.

Kenderaan dengan pemandu sandaran mesti menggunakan pemandu terlatih dengan rekod bersih dan memerlukan bukti ujian dan laporan tepat pada masanya untuk mencegah kemalangan.

Sementara kenderaan ujian tanpa pemandu sandaran memerlukan pautan yang disahkan dari pengendali jarak jauh, interaksi polis, dan pengesahan kereta-kereta ini memenuhi piawaian keselamatan persekutuan dengan keupayaan autonomi Tahap 4 atau 5.

Bagi ujian awam tertentu, kenderaan memerlukan perakam data, rintangan yang disahkan terhadap serangan siber, dan jaminan kenderaan tersebut selamat digunakan. Selain itu, kenderaan memerlukan keupayaan untuk berkongsi maklumat antara pemilik dan operator sekiranya berlaku kemalangan.

Pasaran untuk trak ringan autonomi yang digunakan untuk tujuan komersial masih sangat kecil, tetapi mempunyai potensi pertumbuhan yang besar. Satu syarikat penting, Nuro, telah menguji perkhidmatan penghantaran bebas dengan program perintis di Arizona dan Texas. Mereka juga akan memohon kebenaran untuk memulakan ujian kenderaan autonomi mereka di California.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here