Carlos Ghosn, bekas bos Nissan larikan diri dari Jepun

1752

Carlos Ghosn, bekas bos Nissan, yang masih menjadi tahanan di Jepun, pada hari Selasa (31/12/2019) mengaku telah melarikan diri dari Jepun dan kini tinggal di Lubnan.

“Saya kini berada di Lubnan dan tidak lagi menjadi tebusan oleh sistem mahkamah Jepun yang palsu, yang menyatakan bahawa seseorang bersalah berdasarkan anggapan, diskriminasi yang berleluasa, dan hak asasi manusia tidak diakui,” kata Ghosn dalam pernyataan rasminya.



“Saya tidak melarikan diri dari mahkamah – saya melarikan diri dari ketidakadilan dan penghakiman politik. Saya kini bebas untuk berkomunikasi dengan media,” katanya.

Kerajaan Jepun sendiri tidak mengulas mengenai larinya Ghosn, yang mempunyai tiga kewarganegaraan yaitu Perancis, Brazil, dan Lubnan.

Belum diketahui bagaimana Ghosn dapat melepaskan diri dari Jepun, namun berita bahawa dia telah meninggalkan Jepun mula muncul pada hari Isnin. Jepun diketahui tidak mempunyai perjanjian ekstradisi dengan Lubnan.

Ghosn ditangkap pada 19 November 2018, ketika dia baru mendarat di sebuah lapangan terbang di Tokyo. Dia telah disabitkan dalam empat kes, termasuk pengelakan cukai dan memperkayakan dirinya. Semua tuduhan telah ditolak oleh Ghosn.

Beliau kemudiannya dipecat dari jawatannya sebagai pengerusi Nissan selepas pembuat kereta Jepun itu berkata keputusan siasatan dalaman menunjukkan bahawa Ghosn telah melanggar beberapa peraturan. Ianya termasuk pendedahan gaji yang tidak jujur ​​dan memindahkan wang syarikat sebanyak 5 juta dolar AS ke akaun yang dikatakan mempunyai kaitan dengannya. 

Ghosn dibebaskan dari penjara pada bulan Mac dan dibebaskan dengan ikat jamin 9 juta dolar AS. Walaupun dibebaskan, dia dipantau dengan teliti dan setiap aktivitinya perlu dilaporkan. 

Sejak meninggalkan penjara, Ghosn berkata bahawa dia adalah mangsa rampasan kuasa di syarikat itu dan menuduh beberapa rakannya di Nissan sebagai pengkhianat.

Beliau berkata pegawai Nissan cuba menghalang rancangannya untuk menjalin hubungan rapat dengan Renault. Nissan diketahui telah membentuk satu pakatan dengan Renault dan Mitsubishi di bawah arahan Carlos Ghosn.

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here