Pengganti Lamborghini Aventador mungkin akan mendapat enjin V12 hibrid

1150

Lamborghini Aventador telah diperkenalkan hampir sedekad yang lalu, dan kini penggantinya berkemungkinan akan diperkenalkan seawal tahun hadapan.

Lamborghini Aventador
Lamborghini Aventador

Walaupun terdapat banyak khabar angin mengenai model yang akan datang, menurut Car&Driver, ketua pegawai teknikal Lamborghini telah mendedahkan beberapa perincian mengenai pengganti supercar ini.

Ketua Pegawai Teknikal di Automobili Lamborghini, Maurizio Reggiani berkata, enjin V12 sudah menjadi sebahagian dari Lamborghini sejak awal dan mereka akan terus mengekalkannya.



Namun, kali ini, bagi meningkatkan kecekapan bahan api dan mematuhi standard pelepasan, pengganti Aventador akan disertakan dengan sistem hibrid.

Tambah Reggiani, enjin V12 akan datang tidak akan menggunakan turbocharger dan sistem elektrik tertentu yang akan digunakan membolehkan Lamborghini berupaya memperbaiki kelemahan enjin naturally aspirated, terutama di mana tork lemah.

Walapun hal ini tidak dibahas dengan lebih spesifik oleh Reggiani, dia berkata pengganti Aventador ini disertakan dengan motor elektrik pada bahagian hadapan.

Lamborghini Aventador S

Terdapat juga khabar angin yang mengatakan pengganti Aventador akan disertakan dengan monocoque gentian karbon serba baharu dan dua motor elektrik yang dipasang pada bahagian hadapan.

Secara keseluruhan, pengganti model Aventador dijangka akan lebih berkuasa dari Aventador S.

Untuk makluman, Lamborghini Aventador S dilengkapi dengan enjin V12 6.5-liter yang mampu menghasilkan sehingga 730hp dan 690Nm tork. Supercar ini turut dilengkapi dengan kotak gear 7-kelajuan dan sistem pacuan semua roda (AWD).

Aventador S mampu memecut dari 0-100km/j dalam masa 2.9 saat, sebelum mencapai kelajuan maksimum pada 350km/j.

Jom subscribe telegram Motoqar untuk berita pantas di: https://t.me/motoqar

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here