China J-16 ‘halau’ jet pengawasan P-8A Poseidon Australia

680

Australia berkata sebuah jet pejuang China melakukan gerakan berbahaya yang mengancam keselamatan salah satu pesawat pengawasan maritim milik negara itu di Laut China Selatan dan menggesa kembali ke pangkalan.

Perdana Menteri, Anthony Albanese berkata kerajaannya melahirkan kebimbangan kepada China mengenai insiden 26 Mei tersebut yang menurut Kementerian Pertahanan berlaku di ruang udara antarabangsa.



J-16 memintas pesawat pengawasan P-8A Poseidon ketika melakukan rondaan rutin dan terbang secara dekat.

Menteri Pertahanan Richard Marles berkata J-16 China melepaskan suar dan sekam (logam) lalu disedut enjin Boeing 737-800, Poseidon. 

“J-16 memecut dan memotong hidung P-8, mengendap di depan P-8 pada jarak yang sangat dekat.

“Pada ketika itu, ia kemudian mengeluarkan seikat sekam, yang mengandungi kepingan kecil aluminium, sebahagian daripadanya masuk ke dalam enjin pesawat P-8. Jelas sekali, ini sangat berbahaya,” jelasnya. 

Beliau berkata anak kapal P-8 bertindak balas secara profesional dan kembali ke pangkalan. Namun, tiada maklum balas rasmi dari Beijing.

Insiden sedemikian tidak pernah berlaku sebelum ini. Perlanggaran antara pesawat pengawasan EP-3 Amerika Syarikat (AS) dan jet tentera udara China pada April 2001 mengakibatkan kematian juruterbang China dan menahan 10 hari kru udara AS.

Hubungan antara Australia dan China tidak begitu baik selama bertahun-tahun selepas Beijing mengenakan halangan perdagangan dan menolak pertukaran peringkat tinggi sebagai tindak balas kepada Canberra menggubal peraturan yang menyasarkan campur tangan asing dalam politik domestiknya.

Australia dan negara lain berusaha untuk menghalang kemasukan China ke Pasifik Selatan, termasuk Beijing menandatangani perjanjian keselamatan dengan Kepulauan Solomon yang boleh mengakibatkan penempatan tentera dan kapal China di kepulauan itu, yang terletak kurang daripada 2,000km dari pantai Australia.

Jom subscribe telegram Motoqar untuk berita pantas di: https://t.me/motoqar

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here