Honda lancar stesen pengecas bateri boleh tukar di Jepun, langkah promosi motosikal elektrik

916

Bagi memudahkan pengguna kenderaan elektrik, Honda secara rasmi memperkenalkan sistem pengecasan dan pertukaran bateri boleh tukar baharunya. 

Ia dipanggil Honda Power Pack Exchanger e: (HPPEe:) dan direka untuk digunakan Honda Mobile Power Packs yang diperkenalkan pada 2021. HPPEe yang pertama akan digunakan oleh Kerajaan Metropolitan Tokyo untuk mempromosikan penggunaan motosikal elektrik di bandar.



HPPEe: juga dihantar kepada Gachaco, syarikat pertukaran bateri baharu untuk Honda, Yamaha, Kawasaki dan Suzuki yang bergabung pada Mac 2022. Unit hab pengecasan baharu untuk Honda Mobile Power Pack e: pek bateri juga akan digunakan di India, di mana pek itu akan menggerakkan teksi beca beroda tiga elektrik. 

Cara untuk menggunakannya, pengguna akan mempunyai kad cip untuk menyalurkan maklumat tanpa sentuh dengan stesen HPPEe:. 

Mereka kemudiannya akan meletakkan bateri yang digunakan ke dalam slot terbuka, serta mengeluarkan bateri yang dicas penuh daripada slot yang berbeza. Bateri yang sudah digunakan yang dimasukkan ke dalam stesennya akan mula mengecas secara automatik.

Selain itu, stesen HPPEe: mempunyai fungsi penyejukan bateri bagi membantu mengelakkan kerosakan pada sel bateri berpunca haba yang berlebihan.

Setakat ini, laman web rasmi Honda untuk stesen Power Pack Exchanger e: hanya menyenaraikan sambungan kuasa yang dikonfigurasikan untuk memenuhi spesifikasi Jepun dan India. Setakat ini, syarikat itu belum mengumumkan rancangan menawarkannya untuk negara lain.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here