5 perkara yang tidak boleh dilakukan pada kereta transmisi automatik

36702

Walaupun lebih mudah untuk dipandu, tidak ramai pengguna menyatakan penyelenggaraan kereta automatik lebih sukar daripada transmisi manual. Kerana, jika satu komponen rosak, ia dapat menyebabkan komponen lain mengalami masalah. Di samping itu, terdapat perkara yang tidak boleh dilakukan pada kereta transmisi automatik supaya prestasi dan jangka hayat kenderaan dapat dikekalkan.

Berikut adalah beberapa perkara yang tidak boleh dilakukan pada kereta transmisi automatik agar tetap berada dalam keadaan yang terbaik untuk dipandu.



1. Jangan pindahkan transmisi ke dedudukan neutral di laluan menurun

Mungkin terdapat pemilik kereta transmisi automatik yang berfikir apabila memandu di jalan yang menurun tanpa memasuki gear, ia akan lebih menjimatkan bahan api.

Walau bagaimanapun, kaedah ini salah dan harus dielakkan. Pertama, anda tiada kawalan. Jika berlaku kecemasan yang memerlukan anda terus menekan minyak untuk mengelak dan sebagainya, akan berlaku kesulitan untuk melakukannya.

Kedua, pada kereta model terkini, jika pemandu terus kekal dalam gear D di jalan menurun, ia lebih menjimatkan bahan bakar. 

Ini kerana ketika berada dalam gear, penyuntik bahan api akan tertutup dan momentum putaran roda yang akan terus memastikan enjin berputar tanpa bahan api digunakan.

2. Pastikan kereta berhenti sebelum menukar gear

Sebelum menukar kedudukan gear, pastikan kenderaan berada dalam kedudukan pegun. Sebagai contoh, apabila anda ingin mengalihkan gear dari ‘R’ ke kedudukan ‘D’, pastikan kereta itu berhenti, begitu juga sebaliknya.

Gunakan brek untuk berhenti. Ingat, penghantaran direka hanya untuk menukar gear sementara untuk membuat kereta berhenti, disarankan untuk sentiasa menggunakan brek.

3. Jangan tekan minyak kemudian masukkan gear secara mengejut 

Terdapat beberapa pemilik kereta automatik yang meletakkan gear dalam ‘neutral’ kemudian segera menekan minyak dengan cukup mendalam dan segera memindahkan gear penghantaran ke kedudukan ‘drive’. Ini tidak disyorkan kerana risiko merosakkan komponen transmisi dan klac kenderaan.

4. Kekal dalam gear semasa lampu merah terlalu lama

Di lampu merah, jika tidak lama (1 atau 2 minit), anda boleh kekal di gear D kerana ia mengurangkan wear and tear pada mekanisma tombol gear itu sendiri.

Tetapi jika berhenti terlalu lama, adalah lebih baik tukar kepada Neutral untuk memanjangkan jangka hayat klac dan komponen-komponen lain transmisi.

5. Jangan pindah Gear dalam kedudukan ‘P’ apabila kereta tidak berhenti

Apabila anda ingin parkir kereta, pastikan kereta berhenti sepenuhnya sebelum memindahkan gear ke kedudukan ‘P’.

Menggerakkan tuil gear apabila kereta tidak berhenti, berisiko merosakkan dan memendekkan jangka hayat sesebuah transmisi. 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here