Radiator kereta bocor, ini tandanya dan anda perlu berhati-hati!

9956

Radiator mempunyai fungsi penting, iaitu untuk membantu proses penyejukan enjin. Dengan cara itu, kewujudan komponen-komponen ini tidak boleh dipandang remeh, apalagi untuk diabaikan dan dirawat.

Sesungguhnya, terdapat beberapa perkara yang menyebabkan radiator tidak berfungsi dengan baik, dan salah satunya adalah kebocoran. Walau bagaimanapun, masih terdapat banyak pemilik kereta yang tidak mengetahui ciri-ciri masalah itu, yang akhirnya kereta akan menjadi panas dengan cepat dan overheated.



Kebocoran sebenar dapat dilihat dengan melihat cairan yang menitis di bawah kereta, tepat di bawah bampar depan.

Cuba lihat di bawah bahagian depan kereta, jika terdapat titisan seperti air boleh menjadi petunjuk awal. Pastikan lagi apa yang kelihatan seperti cecair, jika anda melihat warna seperti hijau atau kuning, anda boleh memastikan ia adalah penyejuk dari radiator.

Selain daripada cecair yang menitik, ciri sebenar kebocoran radiator juga boleh diketahui semasa memandu. Caranya adalah dengan melihat penunjuk suhu yang terdapat di speedometer kereta.

Jika ia berada di peringkat merah atau cenderung untuk turun, maka dapat diandaikan ada masalah yang terjadi di radiator. Sekiranya anda mengalami ini, jangan mengambil masa yang lama untuk berhenti dan semak.

Semak secara terperinci

Pastikan semuanya diperiksa, bermula dari keadaan fizikal, isipadu cecair penyejuk yang berguna sebagai penyejuk, ke saluran radiator untuk melihat jika terdapat cecair menitik kerana kebocoran.

Pastikan untuk memeriksa kebocoran, sama ada hos atau paip. Untuk penyelesaian, biasanya perlu menggantikan hos atau paip baru, kerana jika ia tidak ditukar, kemungkinan masalah kebocoran ini akan berlaku lagi.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here