Sistem penggera : 3 faedah yang mungkin anda belum tahu

3514

Kebanyakan kereta kini mempunyai sistem penggera. Walaupun bagi sesetengah orang, kehadiran penggera dianggap mengganggu, komponen ini sebenarnya mempunyai peranan penting kerana ia mempunyai pelbagai fungsi.

Ini berkait rapat dengan keselamatan dan membantu mencari kedudukan kereta. Aksesori ini juga dapat merumitkan penjenayah apabila cuba melakukan kecurian.



Bunyi penggera yang kuat dengan lampu yang berkelip, ia pasti akan menarik perhatian masyarakat sekitar sebagai salah satu tanda amaran.

Terdapat sekurang-kurangnya tiga fungsi penggera seperti yang dilaporkan oleh Oto Guard, yaitu:

1. Amaran

Perkembangan teknologi membuat fungsi penggera kereta semakin berkembang. Perkara pertama ialah, fungsi penggera kereta adalah untuk memberi amaran apabila kereta yang dipandu hampir melanggar sesuatu objek. Penggera yang kuat boleh menandakan sesuatu telah berlaku pada sesebuah kereta.

2. Bantu cari lokasi kenderaan

Penggera kereta juga boleh digunakan sebagai alat untuk mencari lokasi kereta apabila lupa meletaknya.

Dengan bantuan alat kawalan jauh yang dipasang pada kunci kereta, pada era digital seperti sekarang ini juga dapat menyambung penggera ke telefon bimbit, supaya kereta mudah dijejaki.

3. Sistem keselamatan

Penggera kereta dikawal melalui alat kawalan jauh pada kunci kereta, pada dasarnya ia boleh digunakan untuk mengaktifkan dan menyahaktifkan penggera pada kereta. Tetapi selain itu penggera kereta juga boleh berfungsi sebagai tanda apabila kenderaan berada dalam bahaya.

Sistem penggera akan menjadi amaran yang menunjukkan bahawa kereta sedang rosak atau dicuri, kerana terdapat sensor sentuhan dan sensor amaran.

Oleh itu apabila pintu kereta dibuka secara paksa, penggera akan secara automatik berbunyi dan menunjukkan bahawa kereta itu berada di bawah ancaman.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here