Marquez -“batu kecil dalam mata” punca hilang tumpuan.

1003

Pendahulu kejohanan MotoGP, Marc Marquez berkata kecelaruannya dalam kelayakan di Misano meninggalkannya dengan “batu kecil” di matanya untuk ujian terakhirnya.

Marquez dalam usaha untuk mencabar masa pelumba Ducati, Jorge Lorenzo ketika dia terhempas di selekoh ke 15 berpusing dan tergolek diatas batu kerikil.

Jelas marquez“”ini bukan alasan – tetapi apabila saya terhempas, visor dibuka. Dan kemudian saya begitu cepat mengambil motosikal kedua, dan batu kecil di mata saya.”



“Sangat sukar untuk menumpukan perhatian. Dan ketika saya tiba di pit dan memasukkan air di mata  kemudian mereka mengeluarkan batu itu”.

batu

Marquez berkata perbezaan besar antara tayar belakang  jenis sederhana yang digunakannya dalam simulasi perlumbaan laju dan jenis lembut. Yang dikendalikannya semasa kelayakan adalah faktor dalam kemalangan itu, kerana “kestabilan motosikal berubah cukup ketara”.

“Masalahnya ialah saya kehilangan kawalan hadapan terlalu awal,yang tidak saya jangkakan kerana saya condongkan motosikal terlalu agresif,” jelasnya.

Walau pun mempunyai masa untuk melakukan dua lagi pusingan , Marquez tidak dapat memperbaiki masa dan menduduki tangga ke kelima sehingga sesi tamat.

Jorge Lorenzo Guerreroborn 4 Mei 1987) adalah pelumba sukan motosikal Grand Prix Sepanyol profesional. Dia ialah Juara Dunia 250cc 2006 dan 2007, dan Juara Dunia MotoGP 2010, 2012 dan 2015. Beliau kini bertanding dalam kelas MotoGP, menunggang Honda. Dia menunggang Yamaha dari tahun 2008 hingga 2016.

Pada 6 Jun 2018 ia diumumkan Lorenzo akan menyertai pasukan Repsol Honda untuk musim 2019 dan 2020 MotoGP. Selain tiga gelaran di kelas utama, Lorenzo juga selesai sebagai juara tiga kali. Pada tahun 2012, Lorenzo menjadi pelumba Sepanyol pertama untuk memenangi pelbagai gelaran kelas utama, dan dengan 67 kemenangan kerjaya, dia keenam pada senarai kemenangan sepanjang masa.

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here